Formula 1 -sarjan tallit ovat sopineet lykkäävänsä kaudella 2021 voimaan tulevien sääntöjen viimeistelyä ensi syksyyn.
LUE MYÖS: Kanadan GP aiheutti rajun palautetulvan – nyt puhuu kritisoitu F1-tuomari: "Sattuu"
Sääntömuutoksista piti tiedottaa kesäkuun aikana, mutta hommat ovat olleet jo pitkään levällään. Kansainvälinen autoliitto FIA ehdotti jo alunperin maaliskuussa ja vielä uudestaan huhtikuussa lykkäystä julkistukselle. Pienemmät tallit eivät kuitenkaan halunneet lykkäystä, sillä he pelkäsivät isoimpien tallien yrittävän pehmentää tulevaa kulukattoa.
Alkuperäinen ehdotus kulukatolle oli 150 miljoonaa dollaria (noin 133 miljoonaa euroa) kaudessa. Summaan ei laskettaisi kuljettajien palkkoja, kolmen ylimmän johtohenkilön palkkoja, markkinointikustannuksia sekä kisaviikonloppujen matkakustannuksia. Esimerkiksi Mercedekselle, Ferrarille ja Red Bullille kyseessä olisi merkittävä muutos, sillä F1-sarjan jättiläiset toimivat yli kahdesti yhtä suurella budjetilla.
Lopulta ehdotettua kulukattoa nostettiin 175 miljoonaan dollariin (noin 155 miljoonaan euroon). Viisi pienempää tallia suostui korotukseen sillä ehdolla, että kulukatto tulee voimaan välittömästi alkuperäisen kolmen vuoden siirtymäajan sijaan.
Mutta miksi sääntömuutosten julkistusta haluttiin lykätä? Tärkeimmät tavoitteet ovat omistajien mielestä kunnossa, mutta tekninen ja urheilullinen puoli on vielä kaukana valmiista. Pienemmät tallit suostuivat lykkäykseen sillä ehdolla, että kaikki tallit antoivat kirjallisen lupauksen siitä, että kulukattoon ei enää kajota.
Asiasta päätettiin torstaina Pariisissa järjestetyssä kokouksessa. Paikalla olivat FIA:n, F1-sarjan ja rengasvalmistaja Pirellin edustajat sekä kaikki tallipäälliköt ja tekniset johtajat. Kuljettajia edustivat Mercedeksen Lewis Hamilton, Renault'n Nico Hülkenberg ja kuljettajayhdistys GPDA:n puheenjohtaja Alexander Wurz.