Ferrari-pomolta ennenkuulumatonta puhetta F1:n kulukatosta – nostaa esiin nurinkurisen ongelman ensi kaudesta

GettyImages-1173167771
Mattia Binotto2019 Getty Images
Julkaistu 01.11.2019 22:58
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Jotta F1-tallit voivat alkaa leikata kulujaan vuoden 2021 uusien talousrajoitusten mittoihin, tiimien on sitä ennen kehitettävä vuoden ajan kahta autoa isolla rahalla.

LUE LISÄÄ: Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun

F1-sarja ilmoitti torstaina lukuisista sääntömuutoksista, joista noin 157 miljoonan euron kulukatto oli todellinen läpimurto tallien välisen taloudellisen kilpailun parantamisessa.

Ferrari on nauttinut vuosikymmenet erityisasemastaan ja torpannut arvovallallaa monia etujaan heikentämään pyrkiviä uudistuksia. Nyt tallipäällikkö Mattia Binottolla on kuitenkin toinen ääni kellossa: Ferrari itse asiassa kattoa kulukattoa Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvostossa.

– Äänestimme ensinnäkin sen puolesta, kun neuvosto kokoontui Ferrarin puheenjohtajuusvuorolla. Tämä on hyvä aloitus. Meistä tämä oli tarpeellista F1:n tulevaisuuden kannalta, jotta se voisi olla ensinnäkin kestävällä pohjalla, Binotto kommentoi C Morelle.

Leikkurin ulkopuolelle jätetään kuskien sekä kolmen eniten tienaavan henkilöstön jäsenen palkat sekä markkinointiin käytettävät rahat, mutta joka tapauksessa ne iskevät merkittävästi Ferrarin, Mercedeksen ja Red Bullin rahankäyttöön.

– Kulukatto vaikuttaa vain kolmeen kärkitiimiin. Sillä on suuri merkitys henkilöstömäärässä ja kehitystyössä verrattuna siihen, missä me olemme tällä hetkellä. Me aloitamme sen pohtimisen, että miten se tulee vaikuttamaan. Emme ole tulleet vielä lopputulokseen siinä, Binotto sanoo.

Kun autot muuttuvat merkittävästi vuonna 2021, tallit joutuvat kehittämään sitä jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Tämä luo Binotton mukaan eriskummallisen ongelman.

– Budjettikatto tarkoittaa myös, että meidän täytyy ensi vuonna kehittää kokonaan uusi auto kaudelle 2021 menettämättä kuitenkaan mahdollisuuttamme vuonna 2020. Ensin budjettia nostetaan vuodelle 2020 ja sitten sitä leikataan 2021, hän sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1