Kauppojen aukiolon vapauttaminen suuntasi tammi-huhtikuussa myyntiä suuriin myymälöihin. Pienissä kaupoissa myynti sen sijaan supistui roimasti.
Päivittäistavarakaupan mukaan myynnin arvo supistui pienmyymälöissä peräti 10 prosenttia. Myynti putosi myös valintamyymälöissä ja pienissä supermarketeissa.
Sen sijaan suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa myynti kasvoi.
Suurissa hypermarketeissa kasvua oli 5 prosenttia ja hypermarketeissa 2 prosenttia. Kaikkiaan päivittäistavarakaupan myynti lisääntyi 0,5 prosenttia vuoden takaisesta.
– Huhtikuun ja koko alkuvuoden myynnin kehityksessä näkyy aukiololain kumoamisen vaikutus. Se on osaltaan lisännyt myös kilpailua myymälätyyppien välillä, arvioi Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.