Ferrarin Charles Leclerc koki kuohuttavan käänteen sunnuntain Britannian GP:n loppuvaiheilla, kun hän tipahti kärkipaikalta neljänneksi. Taustalla oli Ferrarin erikoinen ratkaisu, jossa Leclerc jätettiin radalle, muiden turvautuessa pehmeän seoksen renkaisiin. Ferrarin tallipäällikön Mattia Binotton mukaan italialaistalli toimi tilanteessa täysin oikein.
Leclerc johti kisaa, kun Alpinen Esteban Oconin auto hyytyi vanhan lähtösuoran varteen. Kilpailun johto päätti tuoda turva-auton radalle Oconin auton siirto-operaation ajaksi.
Se käynnisti varikkoruljanssin, kun eri kuskit yrittivät hyötyä turva-autoikkunasta.
Kilpailun johtaja Leclerc jatkoi radalla, kun taas hänen takanaan kaikki pahimmat haastajat kurvasivat varikolle. Se tiesi sitä, että Leclerc joutui taistelemaan kovimman seoksen renkailla pehmeän seoksen pyörillä ajaneita kuskeja vastaan.
Kyseinen taistelu päättyi odotetulla tavalla. Leclerc jäi jalkoihin.
Monacolaisen tallikaveri Carlos Sainz ampaisi nopeasti kärkeen. Sen lisäksi Leclercin ohi painelivat myös Red Bullin Sergio Perez ja Mercedeksen Lewis Hamilton.
Kilpailun jälkeen Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto otti Leclercin isälliseen keskusteluun TV-kameroiden edessä.
Binottolta kysyttiin, miksi Ferrari päätti ottaa Sainzin sisään Leclercin sijaan.
– He olivat liian lähellä toisiaan. Toinen heistä olisi menettänyt aikaa tuplapysähdyksen aikana. Se taas olisi johtanut siihen, että kyseinen kuski olisi menettänyt ratasijoituksia, Binotto avasi Motorsport.com:lle.
– Miksi sitten päädyimme Carlosiin? Koska Charles oli kärjessä ja hän piti paikkansa nyt tehdyn ratkaisun myötä. Hänellä oli Carlosiin nähden tuoreemmat renkaat allaan. Carlos pystyi turvaamaan Charlesin johdon ensimmäisten mutkien ajan, Binotto jatkoi.
Ferrari pyysi Sainzia tekemään Leclercille tilaa uusintalähdön jälkimainingeissa. Espanjalainen ei suostunut tähän, vaan hän hyökkäsi heti tallikaverinsa kimppuun.
Binotton mukaan Ferrari uskoi, ettei pehmeä rengasseos olisi kestänyt kisan lopun rasitusta.
– Toivoimme, että ne olisivat kuluneet enemmän, mikä taas olisi antanut Charlesille sauman. Niin ei kuitenkaan käynyt.
– Teimme täysin oikeita taktisia ratkaisuja joka kerta. Ja jos olisimme ottaneet Charlesin varikolle, muut olisivat saattaneet jäädä radalle. Silloin Charles olisi voinut tipahtaa usean auton taakse. Olisiko hän pystynyt nousemaan sieltä? En ole varma. On aina helppo sanoa, että asioita olisi voinut tehdä toisella tavalla. Turva-auto tuli väärässä kohtaa radalle, Binotto summasi.
Ferrari pääsi kuitenkin juhlistamaan voittoa, kun Sainz oli ykkönen. Red Bullin meksikolaiskuski Perez nousi toiseksi, kun taas Mercedeksen brittikuski Hamilton oli kolmas.