Vauhdin hidastaminen on keskeinen keino vähentää suojatieonnettomuuksia. Suojateillä tapahtuu noin puolet taajamien kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista.
– Tilannenopeus merkitsee eniten, sanoo liikennetutkija Niina Sihvola Onnettomuustietoinstituutista, joka toimii osana Liikennevakuutuskeskusta.
Yksi syy suojatieonnettomuuksien runsauteen on Sihvolan mukaan se, että suojateitä käytetään paljon.
Tyypillisesti suojatiellä tapahtuvan onnettomuuden taustalla on autoilijan havaintovirhe. Hitaampi ajovauhti antaisi enemmän aikaa havainnoida ja jarruttaa. Vauhti vaikuttaa myös siihen, miten pahaa jälkeä onnettomuudessa syntyy.
– Kun vauhti on 50 kilometrin paikkeilla tunnissa, pienetkin ylinopeudet voivat lisätä jalankulkijan riskiä loukkaantua vakavasti törmäyksessä, sanoo Sihvola.
Kasvit matalaksi
Pelkät nopeusrajoitukset eivät Sihvolan mukaan riitä turvallisuuden parantamiseen.
– Liian usein lasketaan nopeusrajoitusta esimerkiksi viidestäkymmenestä neljäänkymmeneen kilometriin tunnissa ja oletetaan, että ihmiset noudattavat rajoitusta, sanoo Sihvola.
Hyviä keinoja ovat Sihvolan mukaan suojatien korottaminen ja tien kaventaminen suojatien kohdalla. Myös liikennevaloista on apua. Tärkeää on sekin, että kasvillisuus on suojatien kohdalla tarpeeksi matalaa.
– Pienet lapset eivät helposti näy, jos kasvillisuus on korkeaa, toteaa Sihvola.
Lähes neljä viidestä autoilijan syytä
Selvityksessä tarkasteltiin vuosina 2010–2014 taajamissa tapahtuneita onnettomuuksia. Mukana eivät olleet tapaukset, joissa onnettomuus johtui sairauskohtauksesta.
Lähes neljässä jalankulkuonnettomuudessa viidestä pääasiallinen aiheuttaja oli moottoriajoneuvon kuljettaja. Tavallisimmin taustalla oli kuljettajan havaintovirhe.
Tapauksissa, joissa jalankulkija itse oli kuolemaansa johtaneen onnettomuuden aiheuttaja, oli hän useimmiten lähtenyt ylittämään tietä väärässä paikassa. Heijastimen puuttuminen oli osasyynä yli kolmasosassa pimeällä tai hämärässä tapahtuneista onnettomuuksista.
Ikäihminen kuolee vähemmästä
Iäkkäät jalankulkijat joutuvat kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin selvästi useammin kuin nuoret. Kuolemaan johtaneiden polkupyöräonnettomuuksien tilastot ovat samansuuntaisia.
Vuosina 2010–2014 taajamissa kuoli viisi 18–24-vuotiasta jalankulkijaa. Sen sijaan 65–74-vuotiaita jalankulkijoita kuoli 22 ja 75 vuotta täyttäneitä 34.
– Iäkkäät ihmiset ovat yliedustettuina, koska samat vammat johtavat heillä helpommin kuolemaan kuin nuoremmilla, selvittää Sihvola.