MTV Uutiset listasi kaikki vuonna 2015 tapahtuneet suojatieonnettomuudet kartalle. Yhteensä suojatiellä sattuneita turmia tapahtui vuoden aikana 974. Poliisissa ja liikennepiireissä pohditaankin radikaalia ratkaisua suojatieturmien vähentämiseksi.
Kartassa näkyvät Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustilastoon merkityt suojatiellä tapahtuneet onnettomuudet vuodelta 2015, jolta on olemassa tuoreimmat tilastot.
Sinisissä pisteissä ei tapahtunut vahinkoja, keltaisessa uhri on loukkaantunut ja punaisissa kuollut.
Pistettä painamalla aukeaa lisätietoa tapahtuneesta.
Suojatien pitäisi nimensä mukaisesti olla paikka, jossa on turvallista kulkea. Statistiikka todistaa kuitenkin toista. Liikenneturvan vuoden 2015 tilastojen mukaan joka viides tieliikenteessä kuollut jalankulkija sai surmansa suojatiellä tapahtuneessa onnettomuudessa.
Jalankulkijoiden loukkaantumisista jopa puolet tapahtui suojatiellä. Pyöräilijöiden osalta tilastot ovat puutteellisemmat, mutta kuolemaan johtaneissa onnettomuuksista suurin osa tapahtuu auton kanssa taajama-alueella.
– Tämä on haaste. Paljon on puhuttu siitä, onko meillä liian paljon suojateitä. Esimerkiksi Saksassa rakennetaan paljon vähemmän suojateitä ja keskeisemmille paikoille. Jos Suomessa on T-risteys taajama-alueella, niin joka puolella on suojateitä, poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.
– Jos suojateitä olisi vähemmän, niin kunnioitettaisiinko niitä enemmän? Ja jos suojateitä olisi vähemmän, niin voisiko niistä rakentaa turvallisempia? Poliisissa, liikennepiireissä ja kaupunkisuunnittelijoiden parissa on keskustelu aiheesta. Tätä kannattaa pohtia, mutta myös sääntöjen noudattamisessa on tekemistä.
Vaikeuttaisiko suojateiden vähentäminen kevyen liikenteen kulkua kaupungissa?
– Tietysti voi olla tilanteita, jolloin jalankulkija joutuu useammin kävelemään pidemmän matkan tai ylittämään tien ilman suojatietä, jolloin se on jalankulkijan vastuulla.
Esimerkiksi Helsingissä pyöräilijöiden määrä määrä kasvoi vuosien 2015 ja 2016 välillä kymmenen prosenttia ja moni pitää väistämissääntöjä hyvin epäselvinä. Ne tuottavat päänvaivaa sekä pyöräilijöille että autoilijoille, mikä lisää suojatieonnettomuuksien vaaraa.
– Varmaankin stilisoinnin tarvetta on. Poliisin laatimassa testissä väistämissäännöistä 20 prosenttia ihmisistä vastasi kahdeksan kohdan testissä kaikkiin oikein. Tieliikenteen kokonaisuudistuksessa on muutoksia koskien väistämissääntöjä.
Kokonaisuudistuksen on määrä tulla eduskunnan käsiteltäväksi kuluvan vuoden syksyllä.
Suojatieonnettomuudet nousevat herkästi otsikoihin, mutta kannattaa muistaa, että pitkällä aikavälillä tieliikenteessä suojatiellä kuolleiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteismäärä on laskussa. Kun vuonna 1999 pyöräilijöitä ja jalankulkijoita kuoli yhteensä 21, on luku kahtena viime vuotena ollut kymmenen.
kuolleet pyör ja jk 99-15