Toyotan Elfyn Evansin vauhdin katoaminen oli yksi Monte Carlon MM-rallin lauantaipäivän suurista puheenaiheista.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Evans lähti päivään 4,5 sekunnin johtomarginaalilla tallitoveriinsa Sebastien Ogieriin ja 16,1 sekunnin kaulalla Hyundain Thierry Neuvilleen.
Päivän kuuden ek:n ja 120 kisakilometrin jälkeen hän oli valahtanut kokonaiskisassa kolmanneksi, peräti 34,9 sekunnin päähän Hyundain belgialaistähdestä. Takkiin tuli siis yhteensä 51 sekuntia.
LUE MYÖS: Sébastien Ogier lyötiin häikäisevällä suorituksella: "Täydellisyyttä" – näin Monte Carlon MM-ralli eteni lauantaina
Tästä päivän toisella ek:lla iskenyt hybridiongelma selittää maksimissaan noin 10 sekuntia.
– En oikeasti tiedä (syytä). Se on rehellinen vastaus. Ajaminen ei vain tuntunut kovin hyvältä, mutta ei siinä mitään isompaa ongelmaakaan ollut. Se on hieman turhauttavaa, Evans selitteli sukellustaan MTV Urheilulle päivän päätteeksi.
– Meidän pitää olla valmiita huomiseen, eli selvittää se, mikä meni vikaan tänään iltapäivällä, brittikuski jatkoi.
Juttu jatkuu videon alla.
0:33
LUE MYÖS: MM-rallin uusi sääntö teki tepposet – "Olin jo valmis ajamaan Monacoon"
Evansin pomolla, Toyotan tallipäälliköllä Jari-Matti Latvalalla oli käänteestä melko selvä kuva.
– (Päivä)huollossa huomasin hänestä sen, että hänestä tuli vähän erilainen olo – hän muuttui ehkä hieman puolustavaan asemaan. Hän ajatteli sen niin, ettei hän pysty nostamaan sitä vauhtitasoa niihin riskeihin, joita Ogier ja Neuville ovat ottamassa. Hän alkoi miettiä kokonaisuutta, pisteitä ja (MM-)sarjaa, Latvala perkasi MTV Urheilulle.
– Hän lähti sillä asenteella iltapäivään. Ja kun et aja siitä kärkisijasta, niin vauhti voi helposti tippua vähän liiankin paljon – et osaa löytää sitä balanssia. Hän ajoi ehkä vähän liiankin varovasti.
LUE MYÖS: MM-rallissa merkillinen keskeytys: "Autossa ei ole lainkaan vaurioita"
Evans hävisi Neuvillelle 29,8 sekuntia iltapäivän kolmella erikoiskokeella – siis keskimäärin 0,5 sekuntia kilometriä kohden.
Kilpailussa ajetaan sunnuntaina vielä kolme erikoiskoetta.