Facebookin huijausarvontojen kohteena on tällä kertaa H&M-vaateketju.
Arvontaan osallistuvien kerrotaan olevan mukana kymmenen minuutin ilmaisen shoppailuhetken arvonnassa. Osallistuakseen arvontaan Facebook-käyttäjiä kehotetaan tykkäämään kuvasta, kommentoimaan siihen kirjaimet ”hm” sekä jakamalla kuva.
Arvonta julkaistiin alle vuorokausi sitten, ja se on kerännyt jo yli 3 900 tykkäystä ja yli 3 200 jakoa. Facebook-sivu näyttäisi olleen aktiivinen vasta noin vuorokauden ajan.
Vasta viime viikolla suomalaisia houkuteltiin osallistumaan Facebookissa Ikean nimissä tehtyyn arvontaan, joka tosin osoittautui sekin valesivuston kehittämäksi arvonnaksi.
Valesivusto löytyy Facebookista nimellä H&M Suomi. Vaateketjun virallinen Facebook-sivusto on nimeltään H&M ja sivuston tunnistaa myös nimen perässä olevasta sinivalkoisesta symbolista.
Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Jussi Eronen kommentoi MTV Digille, että useimmissa nettihuijauksissa taustalla motivoi raha.
Eronen arvioi, että Facebookin viime aikaisilla huijausarvonnoilla on voinut olla tarkoituksena kasvattaa ensin tuoreen perustetun sivuston uskottavuutta kerätyillä tykkäyksillä, kommenteilla ja jaoilla. Tähän mennessä valesivustot on tosin poistettu nopeasti Facebookin toimesta.
Facebookin huijausarvontoihin osallistuminen voi myös myöhemmin vaatia kolmannen osapuolen maksullisiin palveluihin rekisteröitymistä, jotta arvonnassa olisi todella mukana. Näin kävi esimerkiksi viimeisimmässä Facebook-huijauksessa, jonka kohteena oli Ikea, kertoo Iltalehti.
Huijauksesta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.