Pääkaupunkiseudun tuhannet taksinkuljettajat ovat joutuneet koville Toini-pyryn tuomissa lumimassoissa ajaessaan. Osalla kuljettajista ei välttämättä ole kokemusta mistään vastaavasta.
Ajokorttilain uudistuksen jälkeen Suomessa ajokortin suorittaneen ei tarvitse välttämättä ajaa liukkaalla lainkaan, sillä harjoittelun voi tehdä liukasratojen sijaan myös simulaattorissa.
Ulkomailla ajokortin ajaneilta kuljettajilta ei vaadita erikseen liukkaalla ajamisen taidon osoittamista. Kun vielä ottaa huomioon, että pääkaupunkiseudulla on ollut viime vuosina talvia, jolloin lunta ei ole nähty lainkaan, voi hyvinkin olla, että osa kuljettajista ajaa ensimmäistä kertaa kunnon lumikaaoksessa.
Tuhansia kuljettajia työllistävät Taksi Helsinki ja Lähitaksi kertovat antavansa vapaaehtoista liukkaan kelin koulutusta, mutta erikseen liukkaan kelin ajotaitoa ei vaadita.
– Järjestämme ajoittain vapaaehtoista liukkaan kelin ajoa. Ohjeistuksessa korostamme erityisesti ennakoivaa ajoa, etteivät kuljettajat jumahtaisi lumeen, sanoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.
Myös Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen kertoo, että liukkaan kelin koulutuksia järjestetään säännöllisesti kaikille halukkaille.
– Olemme kutsuneet myös yksittäisiä kuljettajia liukkaan kelin koulutukseen, jos on esimerkiksi tullut asiakaspalatuetta ajotavasta, Juha Pentikäinen sanoo.
Toistaiseksi ei ongelmia
Molempien yhtiöiden toimitusjohtajat kertovat MTV Uutisille, ettei lumipyry ole toistaiseksi aiheuttanut isompia ongelmia kuljettajille.
–Ei voi sanoa, että ongelmia olisi lumikaaoksen takia ollut mitenkään huomattavan paljon. Ongelmia aiheuttaa se, että etenkin syrjäisemmät tiet saattavat olla auraamatta pitkäänkin. Jos tiellä on 30 senttimetriä lunta, saattaa auto jäädä mahastaan kellumaan. Silloin ei auta kuin soveltaa ja vaikka kävellä hakemaan asiakas, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoo.
Lue myös: Tuliko kuskille kiire vai eikö Mersun varusteisiin kuulu lumiharjaa? Poliisi: "Kuten kuvasta näkyy..."
Liukkaalla ajamisen taidon osoittamista ei vaadita
Pääkaupunkiseudun taksiliikenteessä on paljon kuljettajia, jotka ovat ajaneet ajokorttinsa alun perin maissa, joissa ei ole lunta.
Toisessa EU-maassa tai ETA-maassa ajokortin ajanut voi saada Suomessa nykyjärjestelmän mukaisesti taksinkuljettajan ajoluvan, jos täyttää vaadittavat kriteerit. Lumessa ja liukkaassa ajamisen koulutusta ei vaadita. Muualta kuin näistä maista tullut saattaa joutua suorittamaan ajokokeen ja teoriakokeen – näihin ei kuulu liukkaan ajoharjoituksia.
Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen myöntää, että siinä on riskinsä, ettei ulkomailla ajokortin alun perin suorittaneilta vaadita liukkaalla ajon taitoa, mutta toistaiseksi ongelmia ei ole ilmennyt.
– En tunne muiden maiden ajokorttien myöntämismekanismeja, mutta jos on maa, jossa ei ole yhtä hyvä autokoulujärjestelmä kuin Suomessa, ja tällainen henkilö saa suomalaisen ajokortin hallinnollisella menettelyllä, niin kyllähän siinä riskinsä on.
– Käytännössä tämä asia ei ole kuitenkaan aiheuttanut meillä mitään ongelmia, Pentikäinen sanoo.