Talvirengaspakko on jatkossa voimassa vain sääolosuhteiden sitä edellyttäessä. Vakuutusyhtiö If:n korvauskeskusjohtajan mukaan talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle ennemmin hieman liian aikaisin kuin liian myöhään.
Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, kun keli- tai sääolosuhteet sitä edellyttävät.
Lakisääteinen talvirengaskausi siis pitenee aiemmasta, mutta tulee samalla säästä riippuvaiseksi. Jos talvi on lämmin, talvirenkaisiin ei periaatteessa tarvitse vaihtaa Etelä-Suomessa lainkaan.
Uusi käytäntö korostaa autoilijoiden vastuuta sääolosuhteiden seuraamisessa.
Lue myös: 100 euron pikavoitto voi osua kohdalle jo marraskuussa – näin poliisi määrittelee, onko tie liian liukas kesärenkaille
Lue myös: Saako kesärenkailla ajaa läpi talven, jos ei tule liukkaita kelejä? Saa, mutta ei todellakaan kannata – tässä syy
MTV Uutiset kysyi vakuutusyhtiö If:n korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtaselta autoilijoita askarruttaneita kysymyksiä.
1. Kuka määrittelee sen, koska sää on riittävän huono talvirenkaille?
– Leikkisästi sanottuna Pekka Pouta lopulta määrittelee sen, millainen keli meillä on, mutta talvirenkaita tulee käyttää marraskuusta maaliskuun loppuun, jos sää sitä edellyttää, Virtanen painottaa.
Säätiedotusten seuraaminen on kuljettajien vastuulla. Rattiin hypätessä olisi tiedettävä, onko talvimyrskyä luvassa.
Sopimattomilla renkailla ajava voi saada poliisilta maksettavakseen sadan euron liikennevirhemaksun. Liiallisen liukkauden määrittelee valvontatilanteessa oleva poliisimies.
2. Mistä pitää tajuta, että nyt on talvirenkaiden aika?
Yöpakkaset, liukkaus ja musta jää ovat Virtasen mukaan selkeä merkki.
Syksyn ensilumi satoi pohjoisessa jo lokakuun puolessavälissä, ja Etelä-Suomessakin voi tämänhetkisten ennusteiden mukaan sataa loppuviikosta 15 senttimetriä lunta.
Talvienkaat kannattaa vaihtaa autoon mieluummin liian ajoissa kuin liian myöhään.
– Etelässä ajetaan muutenkin paljon kuivilla teillä talvirenkailla. Ei ole hirveää haittaa, vaikka vähän liiankin ajoissa laittaa talvirenkaat alle.
3. Jos kesärenkailla ajaa kolarin, kuka määrittää, oliko sää hyvä?
Vakuutusyhtiö If:n Virtanen lupaa tapauskohtaista harkintaa ja kohtuullisuutta.
– Varmasti meidänkin pöydälle tulee tämän muutoksen osalta epäselviä tilanteita. Silloin harkitaan tapauskohtaisesti, onko asiakkaalla ollut mahdollisuutta varautua tällaisiin keliolosuhteisiin, Virtanen toteaa.
– Ollaan inhimillisiä. Jos tilanne muuttuu ajomatkan aikana ja sitä ei ole voinut selvittää seuraamalla säätiedotuksia, ei vakuutusyhtiö rankaise sellaisesta.
4. Miten rengasvalinta ylipäätään vaikuttaa korvauksiin onnettomuustilanteessa?
Keliin sopimattomilla renkailla ajelu voi vähentää vakuutusyhtiöltä saatavaa korvausta esimerkiksi 15–25 prosentin verran.
Tämä voisi Virtasen mukaan tulla kyseeseen tilanteessa, jossa Etelä-Suomesta on lähdetty ajamaan lumiseen Pohjois-Suomeen varautumatta tilanteeseen lainkaan.
Törkeimmissä tapauksissa korvaus voidaan evätä kokonaan.
Rengasvalinnan pitää luonnollisesti olla syy-yhteydessä aiheutuneeseen onnettomuuteen: mikäli autoilija seisoo kesärenkailla liikennevaloissa, ja toinen autoilija ajaa tämän perään, rengasvalinta ei tietystikään vaikuta vakuutuskorvauksiin.
– Täytyy olla syy, että on itse renkaiden väärällä valinnalla aiheuttanut sen, että törmää, jarrutusmatka on kasvanut tai suistuu tieltä ojaan, Virtanen sanoo.
5. Miten vakuutusyhtiöissä varaudutaan epäselviin tilanteisiin?
Epäselviä tilanteita noussee esiin, mutta If:n korvauskeskusjohtaja on luottavainen.
Aiemminkin onnettomuustilanteiden yhteydessä on jouduttu selvittelemään esimerkiksi renkaiden kulutuspintojen tai nastojen tilannetta. Näin ollen renkaiden ja säätilan tarkastelu ei ole dramaattisen uutta puuhaa.
– Toki nyt tehdään uutta linjaa, kun on uusi laki, Virtanen kommentoi.
6. Onko talvirenkaiden vaihto viivästynyt tieliikennelain muutoksen vuoksi?
Mielenkiintoista kyllä, moni eteläsuomalainen on If:n kyselyn mukaan lykkäämässä talvirenkaiden vaihtoa.
Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa renkaidenvaihtoa on aikonut kyselyn mukaan myöhentää joka viides kuljettaja.
– Yleensä Pohjois-Suomessa osataan varautua paremmin näihin keleihin. Valitettavasti joka vuosi Etelä-Suomessa, kuukaudesta riippumatta, talvi ja ensilumi yllättävät autoilijat, Virtanen miettii.