Kimi Räikkösen viimeisen Ferrari-kauden viimeiset kuukaudet ovat jättäneet tehokkaasti varjoonsa sen, kuinka järjettömän vaikeaa aikaa hänellä on ollut italialaistallin F1-kuljettajana pian päättyneet viisi kautta. Räikkösen tarinaa kauemmas kelatessa on helppo todeta, että juuri näin sen pitikin mennä, kirjoittaa MTV Sportin F1-toimittaja Antti Rämänen.
Se viimeinen luku Räikkösen F1-tarinasta on toki vielä kirjoittamatta. Hän siirtyy kahdeksi vuodeksi Sauberin kisakuljettajan rooliin. Siinä ajassa ehtii vielä jättää itsestään jälkiä asfalttiin – hyvässä tai huonossa valossa – mutta jotenkin voisi olettaa, että tarkka nenä johdattaa Räikkösen jälleen oikeaan suuntaan urallaan.
Videolla C Moren studion keskustelua Kimi Räikkösen urasta ja voitosta Yhdysvalloissa. Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kimi on ponnahtanut vuosien saatossa useita kertoja kuin korkki pintaan, välillä syvältäkin. Pitkään silti näytti, että tällä kertaa epäonnen kierrettä ei katkaise mikään. Alkusyksystä tullut uutinen Ferrari-taipaleen päätöksestä, vastoin hänen omaa tahtoaan, tuntui kovalta takaiskulta suomalaiskuskilta jäämässä olevalle perinnölle.
Sen jälkeisen reilun kahden kuukauden kuluessa Kimi on saavuttanut enemmän kuin koko edellisen neljän ja puolen vuoden aikana yhteensä.
Nyt hän valmistautuu näillä näkymin viimeiseen kisaviikonloppuunsa Ferrarilla Abu Dhabin iltavaloissa.
Ura julistettu kuolleeksi jo monta kertaa
Mennään vuoteen 2014, jolloin Räikkönen palasi Ferrarin kuljettajaksi kahden pääasiassa rallin parissa vietetyn vuoden ja kahden Lotuksella ajetun F1-kauden jälkeen. Hän oli valinnut kaikista vaihtoehdoistaan juuri Lotuksen, joka pystytettiin sarjasta vetäytyneen Renault’n pohjalle vielä hiukan tuntemattoman tulevaisuuden varaan.
Paluupalkintopallille tapahtui kuitenkin heti muutaman kisan hakemisen jälkeen vuonna 2012. Lopulta Kimi oli MM-sarjassa kolmas, ja kun hänen entisen tiiminsä McLarenin luotettavuus petti loppukaudesta, Lotus porskutti vahvasti aina Abu Dhabin päätöskisan voittoon asti.
Huonostihan Lotukselle lopulta kävi, mutta Kimi nosti kytkintä ennen kuin tallin velkakierre lähti todelliseen syöksyyn.
MAINOS
F1-kauden päättävä Abu Dhabin GP viikonloppuna C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Abu Dhabin GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Sitä ennen hänen menestyskaarensa oli tuomittu jo moneen kertaan lopullisesti hiipuneeksi. Ennen kaikkea vuoden 2009 Ferrarilta tulleiden lähtöpassien aikaan. Myös odotukset McLarenilla näyttivät sitä ennen kuivuvan kasaan Kimin käytyä ensin lähellä maailmanmestaruutta vuonna 2005 ja jäätyään sitten satunnaisten palkintopallisuoritusten tasolle seuraavana vuonna. Sitä keskustelua seurasi mestaruus Ferrarilla.
Koko F1-ura näytti vesittyvän jo ennen aikojaan vuonna 1999, kunnes Räikkönen nosti itsensä kaikkien alaluokkia seuranneiden tietoisuuteen hyppäämällä kartingista pikkuformuloihin ja sitä kautta hämmästyttävän nopeaan F1-debyyttiin vain alle kaksi vuotta myöhemmin.
Teknisesti yksipuolinen, taktisesti koirankopissa
Tämä toinen Ferrarilla vietetty ajanjakso näytti alkuun katastrofilta ja sen jälkeen päättyvän niin vaisusti, että vuoden 2007 maailmanmestaruuden jälkeiset vuodet olisi voinut jälkikäteen nähdä pelkkinä pitkinä jäähyväisinä.
Ferrarille paluun jälkeen ajettuvuusongelmat saivat Räikkösen näyttämään yksipuoliselta kilpa-ajajalta, joka pystyy voittamaan vain tietyntyyppisillä jousituksella, tietyntyyppisillä säädöillä ja tietyntyyppisillä renkailla.
Samaan aikaan Räikkösestä on kuitenkin ponnahdellut esiin kertomuksia, kuinka tarkan yksityiskohtaista palautetta hän osaa antaa autoistaan insinööreille. Tätä tietotaitoa myös Sauber odottaa saavansa tästä talvesta lähtien.
Seuraavina vuosina Ferrari palasi voittotaisteluihin, mutta tallin taktiset valinnat tuntuivat säännöllisesti suosivan hänen tallikaveriaan Sebastian Vetteliä, mikä pakotti Räikkösen aina heikompaan asemaan kisatilanteissa tehtäviä valintoja punnitessa.
Räikkösen suurimmaksi synniksi, ainakin kovasti syitä vaisuuteen hakevan F1-median mielestä, nähtiin silti hänen saamattomalta näyttävä olemuksensa. Onko Kimillä enää edes halua olla mukana? Tekeekö hän riittävästi töitä päästäkseen yli ongelmista?
Loppukaudesta 2018 Räikkönen vastasi lopulta ajamalla paalupaikan Monzassa kuultuaan juuri sitä ennen Ferrari-uran päättymisestä tähän syksyyn. Seuraavaksi hän voitti Yhdysvaltain osakilpailun ja nousi palkintopallille kahdessa seuraavassakin kisassa vastaten pääosasta Ferrarin loppukauden pistetehtailussa vähitellen hiipuneessa valmistajien mestaruustaistelussa.
Miten motivaatio tulisi osoittaa?
Tähän olisi voinut jo tarinan päättää, mutta jostain syystä Räikkönen halusi vieläkin jatkaa uraansa Sauberilla – palaten tietoisesti keskikastin taisteluihin, joissa on luvassa lähinnä lähtökolareita, heikompilahjaisten kuskien väistelyä ja jättipoteiksi laskettavia satunnaisia viitostiloja. Tässäkin ennustuksessa olen kernaasti väärässä.
Viimeinen puolikas kausi on tuonut Räikkösestä esiin (kirjassaan paljastettujen asioiden lisäksi) sen todellisen rakkauden moottoriurheilua kohtaan. Sen, jota Kimi ei ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi kuuluttaa kaikille isoon ääneen.
Tähän kuvaava kiteytys tuli ennen Brasiliaa tehdyssä F1-sarjan omassa haastattelussa, jossa toimittaja Will Buxton heitti kieli poskessa Räikköselle jo vuosia toistuneen kysymyksen: miten on motivaatiosi laita?
– Se on yhtä huono kuin aina. Olen aina ollut sen kanssa ongelmissa. En ehkä koskaan saa sitä takaisin. Enkä usko, että minulla on ikinä sitä ollutkaan, Räikkönen tiivisti naureskellen.
Vitsi vitsinä, mutta siinäkö on pitkän uran salaisuus? Monet muut pohtivat päänsä puhki ja haluavat menestystä hinnalla millä hyvänsä. Ehkä saavuttavatkin sitä kautta enemmän. Kimi vain ajaa ja nauttii siitä. Nyt hän poistuu kaiken saamansa kritiikin jälkeen Ferrarilta voittajana. Ei ehkä kaiken voittaneena elokuvasankarina, mutta suuruutensa muille osoittaneena.
Sydän on vienyt hänet monta kertaa oikeaan suuntaan – miksei tälläkin kertaa.