MP24-moottoripyörämessuilla Helsingin Messukeskuksessa esiteltiin täysin poikkeuksellinen moottoripyörä.
Keväällä prätkämarkkinoille on tulossa maailman ensimmäinen hybridimoottoripyörä, Kawasaki Ninja 7 Hybrid.
Pyörän voimanlähteenä on 451-kuutoinen polttomoottori, jonka tehoa on lisäämässä 9 kilowatin sähkömoottori.
– Nämä yhdistämällä saadaan noin 700-kuutioisen perusmoottoripyörän ominaisuudet, kertoo Kawasakin maahantuojan Sumeco Oy:n tuotepäällikkö Ari-Pekka Vanhala.
Vanhalan mukaan hybridimoottorin ansiosta pyörään saadaan parhaimmillaan noin 1 000-kuutioisen moottoripyörän ominaisuuksia. Käytössä on e-boost-nappi, jolla saadaan akusta lisätehot irti viiden sekunnin ajan.
Kawasakin kulutus on Vanhalan mukaan silti 250-kuutioisen moottoripyörän tasolla.
19 kilometriä sähköllä
Pyörässä on kolme erilaista ajomoodia, joista voi valita mieltymystensä mukaan joko sport-, eco- tai täyssähkömoodin.
Pelkällä sähköllä voi ajaa kaikkiaan 19 kilometriä kerrallaan.
– Jos halutaan ajaa esimerkiksi taajama-alueen tai keskustan läpi pelkällä sähköllä, Vanhala sanoo.
Japanilaisvalmistajan hybridimoottoripyörä ei ole seinästä ladattava, vaan pyörä lataa akut ajon aikana. Teknologia on sama kuin hybridiautoissa.
– Mutta tietenkin pienemmässä mittakaavassa. Moottoripyörässä on pienempi runko ja kevyempi rakenne, Vanhala huomauttaa.
Kytkintä ei ole
Pyörän uudistukset saattavat mietityttää joitakin motoristeja, sillä hybridimallissa ei ole esimerkiksi lainkaan kytkinkahvaa.
– Kytkintä ei tarvitse käyttää. Kun pyörä pysäytetään vaikka valoihin, automatiikka hoitaa, Vanhala kertoo.
Pyörässä on käytössä samanlainen start-stop-automatiikka kuin nykyaikaisissa autoissakin. Kun esimerkiksi valoissa annetaan lähtiessä kaasua, niin pyörä käynnistyy. Pyörä osaa hyödyntää myös älypuhelinsovellusta, sillä kännykkään saadaan tiedot muun muassa kulutuksesta ja ajetuista reiteistä.
Hybridi-Kawasakilla on hintaa 16 990 euroa, ja ensimmäiset menopelit ovat liikkeissä huhtikuun lopulla.