Tällainen on markkinoiden ensimmäinen hybridimoottoripyörä – missä on kytkin?

3:16img
KATSO VIDEO: Mullistaako Kawasaki Ninja 7 Hybrid prätkämarkkinat?
Julkaistu 06.02.2024 19:02
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

MP24-moottoripyörämessuilla Helsingin Messukeskuksessa esiteltiin täysin poikkeuksellinen moottoripyörä.

Keväällä prätkämarkkinoille on tulossa maailman ensimmäinen hybridimoottoripyörä, Kawasaki Ninja 7 Hybrid. 

Pyörän voimanlähteenä on 451-kuutoinen polttomoottori, jonka tehoa on lisäämässä 9 kilowatin sähkömoottori.

– Nämä yhdistämällä saadaan noin 700-kuutioisen perusmoottoripyörän ominaisuudet, kertoo Kawasakin maahantuojan Sumeco Oy:n tuotepäällikkö Ari-Pekka Vanhala.

Kawasaki2

E-boost-napilla saadaan hetkellisesti käyttöön lisätehoja akusta.

Vanhalan mukaan hybridimoottorin ansiosta pyörään saadaan parhaimmillaan noin 1 000-kuutioisen moottoripyörän ominaisuuksia. Käytössä on e-boost-nappi, jolla saadaan akusta lisätehot irti viiden sekunnin ajan.

Kawasakin kulutus on Vanhalan mukaan silti 250-kuutioisen moottoripyörän tasolla.

19 kilometriä sähköllä

Pyörässä on kolme erilaista ajomoodia, joista voi valita mieltymystensä mukaan joko sport-, eco- tai täyssähkömoodin.

Kawasaki1

Kawasakin hybridiprätkästä löytyy kolme erilaista ajomoodia. Mutta missä on kytkin?

Pelkällä sähköllä voi ajaa kaikkiaan 19 kilometriä kerrallaan.

– Jos halutaan ajaa esimerkiksi taajama-alueen tai keskustan läpi pelkällä sähköllä, Vanhala sanoo.

Japanilaisvalmistajan hybridimoottoripyörä ei ole seinästä ladattava, vaan pyörä lataa akut ajon aikana. Teknologia on sama kuin hybridiautoissa.

– Mutta tietenkin pienemmässä mittakaavassa. Moottoripyörässä on pienempi runko ja kevyempi rakenne, Vanhala huomauttaa.

Kytkintä ei ole

Pyörän uudistukset saattavat mietityttää joitakin motoristeja, sillä hybridimallissa ei ole esimerkiksi lainkaan kytkinkahvaa. 

– Kytkintä ei tarvitse käyttää. Kun pyörä pysäytetään vaikka valoihin, automatiikka hoitaa, Vanhala kertoo.

Kawasaki3

Hybridimoottoripyörän näyttö on selkeä ja siihen saa halutessaan puhelimen viestit näkyviin.

Pyörässä on käytössä samanlainen start-stop-automatiikka kuin nykyaikaisissa autoissakin. Kun esimerkiksi valoissa annetaan lähtiessä kaasua, niin pyörä käynnistyy. Pyörä osaa hyödyntää myös älypuhelinsovellusta, sillä kännykkään saadaan tiedot muun muassa kulutuksesta ja ajetuista reiteistä. 

Hybridi-Kawasakilla on hintaa 16 990 euroa, ja ensimmäiset menopelit ovat liikkeissä huhtikuun lopulla.

Katso yllä olevasta videolta maahantuojan esittely pyörän ominaisuuksista!

Lue myös: 16-vuotiaan Matildan itse tuunattu mopo kääntää katseita – "Täytyy olla sellainen, että erottuu sitten parkkipaikalta"

Moottoripyörämessuilla esillä myös kevyempiä menopelejä: Moponuoret Samuel ja Eerik kertovat, mikä mopoilussa viehättää

Verge Motorcycles päivitti lippulaivamallinsa: "Ensimmäinen näköaistilla varustettu moottoripyörä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Moottoripyörät