Moni autonvalmistaja on pähkäillyt sitä, minkälainen pienen kaupunkikulkuneuvon pitäisi olla. Renault osuu Twizyllä aika lähelle oikeaa. Nyt Renaultin pieni sähköauto on saapunut myös Suomen markkinoille.
Tykkäsimme
- toiminnallisuudesta
- ketteryydestä
- saadaan rekisteröityä joko mopoautoksi tai kevytnelipyöräksi
Emme tykänneet
- sivuikkunat olisi hyvä olla ainakin lisävarusteena
- kovahkosta jousituksesta
Hinta alk. 12 690 €
Lue myös: Suomen sähköautotarjonta kasvaa – Renault mukaan kasvaville markkinoille
Twizyssä on paljon kiehtovia piirteitä, ja kokonaisuus on hyvin toimiva. Ja rehellisyyden nimessä aika moni kaupunkilainen pärjäisi ison osan ajoistaan Twizyllä – ainakin hyvän sään aikaan. Menestyksen ratkaisee kuitenkin se, ovatko kuluttajat valmiita hyväksymään Twizyn tapaisen ja hyvin erilaisen ajolaitteen?
Maailma muuttuu autoilun kohdalla tällä hetkellä huimaa vauhtia. Hybridit yleistyvät ja niiden jäljessä tulevat sähköautot. Teknologia ei ole vielä aivan niin pitkällä, että sähköautosta olisi kaikkien autoa tarvitsevien ratkaisuksi.
Ovatko kuluttajat valmiita hyväksymään Twizyn tapaisen ja hyvin erilaisen ajolaitteen?
Renault ja Nissan tekevät yhteistuumin hartiavoimin töitä autoilun sähköistämisen eteen. Allianssikumppaneilla on tarjota jo varsin kattavasti hyvin erityyppisiä sähköajoneuvoja eri tarpeisiin. Nissan Leaf on toiminut jo pitkään mannekiinina perussähköautolle, ja sähkö-Kangoo on nollapäästöinen pakettiraketin työkalu.
Twizy tuntuu tietyllä tapaa kaikista kaupunkiin tarkoitetuista kulkeneuvovaihtoehdoista jollakin tapaa fiksuimmalta. Siinä on tehty vähiten kompromisseja. Kuljetettavana on hyvin vähän ylimääräistä painoa, eli akkujen koko ja siten myös hinta on saatu pidettyä kohtuullisena. Edulliset komponentit, selkeä toiminnallisuus sekä lähes askeettinen yksinkertaisuus ovat myös pitäneet Twizyn valmistuskustannukset kurissa. Twizy on oikeasti halpa sähkö”autoksi".
Auton korvikkeeksi Twizystä ei kuitenkaan ole, eikä sitä ole sellaiseksi ole edes tarkoitettu. Se on vaihtoehto. Jos auton tarve on vähäinen, Twizyllä täyttää valtaosan arjen liikkumistarpeista – työmatkat ja muut. Ja auton tai isomman kuljetustarpeen yllättäessä sellaisenhan voi vuokrata.
Jollakin tapaa sitä toivoisi Twizyn lyövän itsensä läpi. Sähköautoilusta on puhuttu nyt suureen ääneen jo useampi vuosi, mutta kuluttajille asti sähköautoilun arki ei ole vielä ehtinyt. Nyt olisi hyvä saada alle muutama menestystarina, jottei into vähitellen laannu. Muuten edessä on taas yksi hukattu mahdollisuus.
---
KENELLE Näppärää ajopeliä ison kaupungin keskustassa liikkumiseen tarvitsevalle. Twizy tarjoaa enemmän suojaa kuin skootteri, mutta ei vie paljon tätä enemmän tilaa. Myös hintansa puolesta Twizyä on verrattava enemmänkin skootteriin kuin autoon. Nollapäästöt liikenteessä on trendikäs myyntivaltti tällä hetkellä.
AJETTAVUUS Twizy on näppärä ja yllättävän tukeva ajettava: 6,1 kWh litium-ioni-akut sijaitsevat kuskin penkin alla, joten painopiste on alhaalla. Kadunkulmiin ajo suuremmallakaan vauhdilla ei ole ongelma. Jousitus on mukulakivillä ja kaivonkansien kohdalla kovilla, mutta kyllä sen kanssa pystyy elämään.
SUORITUSKYKY Vaikka tehokkaammassakaan sähkömoottorissa ei ole paukkuja kuin 17 heppaa, riittää se mainiosti alle 500-kiloisen kevytnelipyörän liikuttamiseen. Kiihtyvyys valoista kolmeenkymppiin on skootteritasoa. Huippunopeus on rajattu lukemaan 80 km/h. Akkujen varaus riittää hyvin päivittäiseen arkiajoon, ja akun lataaminen täyteen tavallisesta kotipistookkeesta vie 3,5 tuntia.
TILAT Kuski ja matkustaja istuvat peräkkäin. Ohjaamo on karu, mutta tilojen puolesta riittävä kahdelle aikuisellekin, kunhan nämä eivät ole sumopainijoita. Takamatkustajan penkin alla on pieni "tavaratila" pikkurepulle, ostoksille tai läppärisalkulle.
MALLISTO Kolme versiota: 5-heppainen menee mopoautoluokkaan, kun tehokkaampi 17 hv versio luokitellaan kevyeksi nelipyöräksi. Näiden lisäksi tarjolla on ns. Cargo-versio, jossa takaistuin on korvattu kuormatilalla.
---
Renault Twizy
Sähkömoottori
Teho 13 kW (17 hv)
Vääntö 57 Nm
0–45 km/h n. 6 s
Akut 6,1 kWh litium-ioni
Huippunopeus 80 km/h
EU-kulutus 0 l/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat pituus 2 337 mm, leveys 1 234 mm, korkeus 1 454 mm, akseliväli 1 686 mm
Omamassa 473 kg
Tavaratila 31 l