Moottoripyöräilyn MM-sarja palaa Suomeen, kun MotoGP:tä ajetaan KymiRingillä ainakin vuosina 2019-2023. Mutta millainen rata Iittiin on rakentumassa?
KymiRingin ajoradalla ei vielä ole edes päällystettä, mutta 4,6 kilometriä pitkä rata valmistuu kovaa vauhtia. MM-sarjan moninkertainen mestaritallipäällikkö Aki Ajo kävi aiemmin tällä viikolla tutustumassa rataan.
– Tiistaina viimeksi ajoin rataa autolla ympäri ja kävelin. Sinne tulee korkeuseroja ja siellä on niin sanottuja pimeitä mutkia. Tosi mielenkiintoinen rata!
Suomen kokenein MM-kuljettaja Mika Kallio sai Suomen-osakilpailusta uuden tavoitteen uralleen. Hän aikoo olla mukana kahden vuoden päästä, kun KymiRingillä ajetaan ensimmäinen GP.
– Ei näytä helpolta radalta. Ehkä vähän vanhan ajan tyyliseltä radalta, jos näin voi sanoa. Siinä ei ehkä ole otettu huomioon autopuolen vaatimuksia. Nykyään aika monet radat tehdään huomioiden formula ykkösiä, jolloin mutkamallit eivät ehkä sovellu pyörille niin hyvin. Nyt Kymillä on selkeästi otettu huomioon pyörät. Se tuo mielenkiintoa, 34-vuotias Kallio sanoo MTV Sportille.
– Luonnolliset korkeuserot ovat lisähaaste niin kuljettajille kuin pyörillekin. Siellä on huippunopea, pitkä suora, missä saadaan älyttömiä huippunopeuksia. MotoGP-pyörällä mennään todennäköisesti 350:een kilometriin tunnissa.
Myös nuorempi kaarti on innoissaan. Ensimmäistä kauttaan Moto3-luokassa ajava Patrik Pulkkinen osaa jo nyt sanoa, että KymiRing on miellyttävämpi kuin monet nykyisistä kisoista.
– Paljon puolelta toiselle vaihteluja ainakin ratakartan mukaan. Näyttää todella hyvältä, hän kehuu.
– Rata näytti todella tekniseltä. Uskon, että se on todella miellyttävä ajaa, kun on paljon mutkia. Näyttää siltä, että olisi kiva käydä ajamassa. Ainakin paperilla varmasti kivempi rata kuin monet nykyään MotoGP:ssä.