Aston Martinin F1-tallipäällikkö Otmar Szafnauer uskoo, että Sebastian Vettelillä ja Lance Strollilla on mahdollisuudet taistella kaudella 2021 voitoista – monikossa.
LUE MYÖS: Red Bull sai tahtonsa läpi: talli vahvisti odotetun sopimuksen – "Tämä on merkittävä askel"
LUE MYÖS: F1-tähti Daniel Ricciardo esitteli uuden kypäränsä, jossa on tärkeä sanoma
Vettel siirtyi Aston Martinille kuuden Ferrarilla viettämänsä vuoden jälkeen. Mutta jos oli Vettelin viimeinen vuosi Ferrarilla heikko, samaa ei voi sanoa Aston Martin -tallin viimeisestä vuodesta Racing Pointina.
Stroll saavutti tallille Turkin GP:ssä paalupaikan, ja Sergio Pérez nappasi Bahrainissa ajetussa Sakhirin GP:ssä F1-uransa avausvoiton.
Racing Pointin auto oli kilpailuvauhdissa jopa sarjan kolmanneksi paras, mutta McLaren kiilasi valmistajien MM-sarjassa heidän edelleen kolmanneksi. Osaltaan tämä johtui siitä, että Racing Point tuomittiin menettämään 15 MM-pistettä kopioituaan Mercedeksen vuonna 2019 käyttämän W10-auton viimevuotiseksi RP20-autokseen.
Kun yli puolet vuoden 2021 autoista on samaa kuin vuoden 2020 autoissa, odottaa ja olettaa sopii, että Aston Martiniksi nimensä vaihtanut talli taistelee kärkisijoista tälläkin kaudella.
Tallipäällikkö Szafnauer toivoo tallin tekevän niin entistä useammin. Tämä tarkoittaa Szafnauerin mukaan sitä, että sekä Vettelillä että Strollilla on kaudella 2021 edellytykset taistella useammastakin osakilpailuvoitosta.
– Haluamme aloittaa kauden samalla tavalla kuin lopetimme edellisen kauden. Tarvitsemme tasaisuutta. Jos onnistumme siinä, voimme olla sarjassa kolmansia. Sen on oltava realistinen tavoitteemme, Szafnauer sanoo Auto Motor und Sportin haastattelussa.
– Meidän täytyy saada hyvä alku kauteen ja taistella palkintosijoista. Jos asiat menevät kannaltamme hyvin, kuten ne menivät Turkissa ja Bahrainissa, meillä pitäisi olla mahdollisuudet paalupaikkaan ja muutamiin voittoihin.
Szafnauer pitää Vetteliä merkittävänä palasena siinä, että talli voi taistella Mercedestä ja Red Bullia vastaan.
– Sebastian tuo mukanaan kokemuksensa ja työskentelytapansa mestaruusvuosiltaan saakka. Hän on jo kertonut insinööreillemme, mitä tietoja hän tarvitsee auttaakseen meitä auton säätöjen kanssa. Hän on jo auttanut meitä ohjaamon ergonomian kehittämisessä. Hän on jo ollut simulaattorissa ja verrannut sitä siihen, mitä hän tietää. Ja paljon on vielä tulossa.
– Hän on ollut kanssamme vain muutamia päiviä, ja jo tässä lyhyessä ajassa hän on antanut meille hyödyllistä palautetta, vaikka ei ole vielä ajanut autoamme. Voimme yhä oppia häneltä ja kehittyä.
Szafnauer uskoo Vettelin sopeutuvan talliin nopeasti.
– Kilpailufilosofiamme ovat keskenään sataprosenttisesti samanlaiset. Työskentelemme hyvin yhdessä optimoidaksemme suorituskykymme. Voimme tarjota hänelle ympäristön, jossa kilpaileminen on taas hauskaa, ympäristön, jossa F1:ssä mukanaolo on nautinto. Hän saa parhaan irti meistä, ja me saamme parhaan irti hänestä.
Mutta vaikka asetelma näyttää ensi kautta silmällä pitäen hyvältä, Szafnauer ei lähde vielä ennustamaan, riittääkö tallin hyvä noste F1:n uudelle aikakaudelle, joka alkaa vuonna 2022, kun käyttöön otetaan täysin uudenlaiset autot.
– Kukaan ei voi sanoa, kuka keksii oikeat ratkaisut. Toivomme, ja olemme luottavaisia, että teemme hyvää työtä vuonna 2022 ja siitä eteenpäin.
Se, missä vaiheessa Aston Martin alkaa keskittyä täysillä uuteen aikakauteen, riippuu siitä, miten talli pärjää kaudella 2021.
– Meidän täytyy ensin verrata suorituskykyämme muihin ja katsoa, yllämmekö tavoitteisiimme. Sitten täytyy tehdä strateginen päätös siitä, milloin vuoden 2021 auton kehitystyö lopetetaan. Todennäköisesti se päätös pitää tehdä seuraavien 4–6 viikon aikana.
Neljän viikon kuluttua on juuri saatu ajettua talvitestit, kuuden viikon kuluttua puolestaan kauden avausosakilpailu.