Välitankkausten paluu, leveämmät renkaat ja nopeammat autot.
Missään urheilulajissa pyörää ei yritetä keksiä uudelleen niin tiuhaan kuin formula ykkösissä. Vain reilu vuosi edellisten suurten sääntömuutosten voimaantulon jälkeen F1-varikolla keskustellaan tuoreimmista muutosehdotuksista. '
Lajin strategiaryhmä kokoontui viime viikolla ja julkaisi listan mahdollisia sääntömuutoksia, jotka tulisivat voimaan vuonna 2017.
Linjaukset on otettu vastaan ristiriitaisin tuntein. Epäilyksiä on herättänyt erityisesti ajatus, että kulujen suitsimisen sijasta F1:ssä avattaisiin mahdollisuus asiakasautoilla kilpailemiseen.
Pienemmät tallit voisivat siis moottorien lisäksi ostaa myös autot suurilta valmistajilta. Se lopettaisi F1:n perinteen siitä, että kaikki tallit suunnittelevat omat autonsa.
Force Indian apulaistallipäällikön Bob Fernleyn mukaan se vaikuttaisi dramaattisesti yksityistalleihin, joista useimmat ovat taloudellisissa vaikeuksissa.
– Yksityistallina meidän täytyy nyt tarkastella liiketoimintamalliamme ja sitä miten voimme selviytyä. Sama pätee Sauberiin, Williamsiin, Lotukseen ja Manoriin, Fernley sanoi.
– Minkäänlaista kulukontrollia ei tule. Tasapuolista tulonjakoa ei harkita, eivätkä moottorit halpene, Fernley jatkaa.
Force India pääsi täksi kaudeksi kuudentana tallina mukaan strategiseen työryhmään. Ryhmän pysyvät jäsenet ovat Mercedes, Ferrari, McLaren, Williams ja Red Bull.