VR ei selviä nykyisellä hinnoittelullaan, kertoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro Talouselämän haastattelussa.
Aro lupaakin panna uusiksi koko VR:n hinnoittelun ensi vuoden alussa.
Uudistuksen taustalla ovat halpabussiyhtiöt, jotka nopeasti painoivat VR:n kaukoliikenteen matkustajamäärät alas.
Kesällä VR kuitenkin iski takaisin ja pudotti touko–elokuussa lippujen keskihintaa jopa 12,3 prosenttia alemmas. Tarjousten ansiosta matkustajamäärät kasvoivat kahdeksan prosenttia.
Eniten hinnat laskevat todennäköisesti hitailla radoilla
Aro toteaa Talouselämän haastattelussa, ettei lippujen keskimääräinen hinnanalennus voi olla ainakaan vähempää, kuin kesällä käytetty 12,3 prosenttia. Ensi vuoden uudistuksessa lippujen keskimääräinen hinta siis tippuu vähintään tämän verran, parhaimmillaan enemmän.
Talouselämän jutun mukaan VR:n täytyy pudottaa lippujen hintoja eniten siellä, missä junan ja bussin matka-aikaero on pienin. Suurimman matka-aikahyödyn reiteillä lippujen hintoihin on luvassa pienemmät alennukset. Matkustajat ovat jo nyt valmiita maksamaan lyhemmästä matka-ajasta.
Aron mukaan parhaimmat reitit kulkevat Helsingistä Pohjanmaalle ja Lappeenrantaan. Hankalin reitti VR:lle on Turun rata, joka ei tarjoa merkittävää matka-aikahyötyä suoraa moottoritietä kulkeviin autoihin verrattuna.