VR lähes valmis kilpailun avaamiselle – kilpailijoiden tulemisella tuskin vaikutuksia joukkoliikenteen hinnastoon

vr juna kuvituskuva
Lehtikuva
Julkaistu 25.08.2016 17:05(Päivitetty 25.08.2016 18:02)

MTV UUTISET - STT

VR alkaa olla valmis kilpailun avaamiselle. Kova tehostaminen ja toiminnan uudelleenjärjestelyt ovat tuottaneet tulosta, sanoi yhtiön yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu torstaina Pro Rautateiden seminaarissa.

Matkustajaliikenne avataan kilpailulle hallituskauden aikana. Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut aiemmin, että uusia toimijoita voidaan odottaa raiteille ensi vuonna.

Useita toimijoita kiinnostaa haastaa VR matkustajaliikenteessä.

Markkinayksikön johtaja Laura Eiro ministeriöstä sanoo, että uusia toimijoita tuskin nähdään raiteilla vielä alkuvuodesta. Lupien saaminen kuntoon voi viedä kuukausia.

– Keskusteluita on ollut suomalaisten ja ulkomaalaisten kanssa, enemmän kuitenkin ulkomaalaisten, Eiro sanoo.

"Joukkoliikenteen hinta on löytynyt"

Lehtipuu ei usko, että kilpailijoiden tulo markkinoille aiheuttaisi uuden hintarysäyksen. Linja-autoliikenteen halpeneminen on jo pakottanut myös VR:n pudottamaan hintojaan.

– Joukkoliikenteen hintataso on jo löytynyt.

Samaan aikaan kun VR toivottaa kilpailun tervetulleeksi, yhtiö pyrkii lisäämään vuorojensa määrää. Viime viikolla VR oli järjestämässä lehdistötilaisuutta, jossa sen oli STT:n tietojen mukaan tarkoitus ehdottaa kaukoliikenteeseen 54:ää ja taajamaliikenteeseen 129:ää uutta vuoroa viikossa. Tilaisuus kuitenkin peruttiin, mutta STT:n tietojen mukaan ei VR:n omasta tahdosta.

VR halusi, että osto- ja velvoiteliikenteestä päätettäisiin koko sopimuskauden ajaksi eli vuoden 2019 loppuun. Nykyinen sopimus on voimassa joulukuulle.

VR:llä kalusto-ylivalta

Tavaraliikenne kotimaassa avattiin kilpailulle jo 2007, mutta VR:n haastajat ovat olleet vähissä. Käytännössä raiteille sopivaa kalustoa on vain VR:llä.

Jotkut toimijat väittävät, että VR on pyrkinyt hidastamaan kilpailua nostamalla kalustonsa vuokra- tai huoltokustannukset korkeiksi tai olemalla vuokraamatta kalustoa.

Tämän epäilyn toisti seminaarissa uuden Reissujuna-palvelun edustaja. Lehtipuu torppasi arvostelun.

– Jos kalusto kiinnostaa, soittele, tule käymään ja istutaan pöydän ääreen puhumaan.

Puhelinhaastattelussa hän ei kuitenkaan kommentoinut kaluston vuokraamista tai myymistä, koska valtiovalta ei ole linjannut asiasta.  

Tuoreimmat aiheesta

Talous