Taloustoimittaja: Kaupan keskittyminen myös kuluttajien itsensä syytä

Seppo Konttisen mielestä kuluttajien pitäisi käyttää rahojaan muualla kuin hypermarketeissa.
Julkaistu 01.12.2011 12:00

Ruoan hintaa nostaa kaupan keskittyminen. Kuka sen mahdollistaa ja miten? Taloustoimittaja ja -kirjailija Seppo Konttisen mielestä poliitikkojen lisäksi kuluttajat.

Seppo Konttinen työskenteli lähes 30 vuotta Yleisradion taloustoimituksessa. Sinä aikana hän huomasi, että Suomessa ruoan hinta nousi paljon nopeammin kuin muualla Euroopassa.

– Laki sallii keskittymisen. Kun eduskunta säätää pykäliä, kaupalla on vahva neuvotteluasema. Nähtiinhän tämä jo kauppojen aukioloaikoja lisättäessä – kuka siitäkin hyötyy? Ei ainakaan kaupan kassalla yötä myöten ahertava opiskelija, Seppo Konttinen miettii.

Kilpailuviraston aloittamalle selvitykselle kaupan rakenteesta Suomessa Konttinen tuhahtaa.

Seppo Konttisen Suomalainen ruokalasku -kirja julkaistiin elokuussa.

– Se on tutkinut tätä samaa asiaa 20 vuotta. Juuri Kilpailuvirasto itse on ollut päättämässä keskittymisestä muun muassa hyväksymällä Valion 60–70 prosentin markkinaosuuden jogurttituotteista.

Julkiset palvelut ostoskeskuksiin

Konttinen sanoo, että ihmiset pakotetaan käymään suurissa keskusliikkeissä muun muassa siirtämällä kunnallisia palveluja hypermarketteihin.

– Kaavoituksen avulla verovaroin ylläpidetyt palvelut, kuten kirjastot, terveyskeskukset, työvoimatoimistot ja kirkot, siirretään ostoskeskuksiin, Konttinen kertoo.

– Esimerkiksi Ison Omenan sisällä on "Hiljaisuuden kappeli". Aika koomista.

Poliitikoilta ja kuluttajilta vaadittaisiin tekoja

Konttinen ei usko, että suomalaisten ruokalasku vähenee tulevaisuudessakaan.

Seppo Konttinen. Kuva: Laura Malmivaara.

– Siitä kertoo sekin, että vaikka media on ollut hyvin kiinnostunut kirjastani, se yksi taho, joka todella pystyisi vaikuttamaan, ei – nimittäin poliitikot. He ovat pysytelleet aivan hiljaa, vaikka juuri heillä on valta kiristää kilpailulakeja.

Toisaalta kuluttajat voisivat itse äänestää jaloillaan.

– Se on toki hankalaa, jos paikkakunnalla ei ole kuin K-kauppa ja S-Market. Vaikka lähi- ja luomuruokavaihtoehtoja on alkanut ilmestyä, en usko, että suomalainen kuluttaja valitsee paremman laatuista, mutta kalliimpaa, Konttinen sanoo.

– Järvet ja metsät ovat tietysti myös täynnä elintarvikkeita! Mutta suomalaiset ostavat tietenkin mieluummin norjalaista lohta, koska se on halpaa – vaikka tuskin kelpaa edes sioille.

Studio55.fi/Piia Simola

Kuvat: Lehtikuva, Kustannusosakeyhtiö Siltala ja Laura Malmivaara

Tässä syylliset: Sinunkin joulupöytäsi ruokalasku on kallis

Tuoreimmat aiheesta

Studio55