Otkesin mukaan Espoon Tapiolassa viime keväänä romahtanut silta oli suunniteltu riittämättömällä osaamisella.
Viime toukokuussa 22 lasta ja yksi aikuinen loukkaantuivat, kun väliaikainen telinesilta sortui Tapiolassa. Turman hetkellä sillalla oli pääasiassa Helsingin Kalasataman koulun kahdeksasluokkalaisia. Loukkaantuneet joutuivat sairaalahoitoon, ja seitsemän sai leikkaushoitoa vaatineita vammoja.
Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) tutkinnan mukaan romahtanut silta oli suunniteltu riittämättömällä osaamisella, ja silta oli valmistuessaan käyttötarkoituksessaan vaarallinen.
Otkesin onnettomuusraportin mukaan sillan suunnitelmia ei tarkastanut ulkopuolinen taho tai viranomainen. Sillan kokoamisen aikana sillan suunnitelmiin tehtiin myös muutoksia, joiden vaikutusta turvallisuuteen ei tarkasteltu.
– Siltarakentamisen osaaminen ei riittänyt ja rakenteet jäivät monilta osin heikoiksi. Suunnitelmiin ei myöskään kohdistunut minkäänlaista tarkastusta. Summa summarum: valmis silta oli rakenteeltaan riittämätön ja vaarallinen, eikä turvallisuuspuutteita havaittu missään vaiheessa, tutkinnanjohtaja Kai Valonen kommentoi Otkesin tiedotteessa.
Otkes kehottaakin onnettomuusraportissaan lisäämään jatkossa kuntien pysyvät ja väliaikaiset sillat vaatimusten mukaisen suunnittelun ja toteutuksen piiriin.
Lue myös: Otkes sai valmiiksi tutkinnan Espoon Tapiolan siltaromahduksesta – "Rakenteeltaan vaarallinen"
Kaupunki ei valvonut sillan rakentamista
Romahduspaikalla Itätuulenkujalla on järjestelty väliaikaisia kulkureittejä vuodesta 2017 lähtien, kun kadulla ollutta kansirakennetta on purettu vaiheittain viereisten rakennushankkeiden mahdollistamiseksi.
Osa telinerakennelmista on ollut Espoon kaupungin ja osa alueella toimivien rakennusyritysten huolehdittavana. Viime keväänä romahtaneen sillan Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksen tulosyksikkö oli tilannut vuonna 2021.
Sortunut silta toteutettiin, kun kaupunkitekniikan keskus päätti korvata Itätuulenkujan ylittävän neljä vuotta vanhan puurakenteisen kevyenliikenteen sillan telinesillalla. Kaupunkitekniikan keskus katsoi telinesillan olevan yleisellä alueella sijaitseva väliaikainen rakennelma, joten kaupunkitekniikan keskus ei suunnitellut siltaa kuten pysyviä siltarakenteita eikä sillalle vaadittu katusuunnitelmaan sisältyviin siltoihin kohdistuvaa hyväksyntämenettelyä.
Telinesillan toimittajaksi valittu yritys, Renta Telineet Oy, toimitti piirroksen sillasta kaupunkitekniikan keskukselle. Kaupunkitekniikan keskus ei tarkastanut tai hyväksynyt piirroksia. Kaupunkitekniikan keskus ei myöskään ohjannut tai valvonut sillan rakentamista, eikä tehnyt sillalle vastaanottotarkastusta sen valmistuttua.
Otkesin raportin mukaan Espoon kaupunki näkee, että telinesiltaratkaisut perustuvat telinejärjestelmäkohtaisiin suunnittelu- ja kokoamisohjeisiin, ja alan käytäntönä ei ole ollut tarkastaa telinetoimittajan ratkaisuja.
Espoon kaupunkitekniikan keskuksen antamien tietojen mukaan sillan käyttäjiltä ei tullut palautetta Espoon kaupungille sillan kunnosta tai turvallisuudesta ennen onnettomuutta.
Lue myös: Espoon romahtaneen sillan suunnittelija pyytää anteeksi – näin Otkesia vältellyt alihankkija reagoi MTV:n puheluun
Avun antaminen aloitettiin nopeasti
Turvallisuustutkinnassa tutkitaan myös pelastustoimen ja muiden viranomaisten toiminta. Otkesin mukaan tapahtuma käynnisti usealla viranomaisella suuronnettomuustilanteen edellyttämät toimenpiteet ja pelastustoiminta onnettomuuspaikalla oli tehokasta. Suuri määrä potilaita kuljetettiin sairaaloihin nopeasti.
Puutteita oli raportin mukaan kuitenkin pelastustoimintaan osallistuneiden viranomaisten välisessä kommunikaatiossa, koska Otkesin mukaan kaikki eivät noudattaneet suunniteltuja ja harjoiteltuja suuronnettomuustilanteen edellyttämiä toimintamalleja. Epäselvyyttä aiheutti muun muassa psykososiaalisen tuen antamisen johtovastuun määrittely ja viestintä.
Kuudelle jäi pysyviä vammoja
Turmassa loukkaantui 22 lasta sekä yksi aikuinen. Raportin mukaan viisi sai vakavia ja seitsemän keskivaikeita vammoja henkilöiden pudottua kadulle viiden metrin korkeudelta. Kuudelle henkilölle jäi pysyviä vammoja.-
Loukkaantuneiden vammat olivat ala- ja yläraajavammoja, pään, rintakehän ja lantion alueen vammoja sekä haavoja, ruhjeita ja venähdyksiä. Joidenkin hoito edellytti useita leikkauksia. Kaikki kotiutuivat sairaalasta viimeistään kuudessa päivässä, mutta osa joutui uusille hoitokaksoille.
Osalla loukkaantuneista on ollut vielä kuukausien jälkeen psyykkisiä oireita, mihin he ovat saaneet kriisiapua.
Otkesilta kaksi suositusta viranomaisille
Otkes huomauttaa, että kunnan yleisillä alueilla sijaitseviin väliaikaisiin siltoihin ei kohdistu nykyisellään viranomaisvalvontaa. Myös pysyvät siltarakenteet on jätetty rakentamisen lupamenettelyjen ulkopuolelle, ohjaava lainsäädäntö on epäselvää eikä valvovaa viranomaista ole.
– Tapiolan telinesillan rakentamista ei tunnistettu sillan rakentamiseksi, joten sen suunnittelu ja toteutus ei päätynyt mihinkään prosessiin, jolla turvallinen lopputulos olisi varmistettu. Kunnan yleisten alueiden siltoihin ei myöskään kohdistu minkäänlaista viranomaisvalvontaa – ne ovat lupamenettelyjen ulkopuolella ja ohjaava lainsäädäntö on epäselvää, tutkinnanjohtaja Valonen sanoo Otkesin tiedotteessa.
Otkesin mukaan ympäristöministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön tulisikin määrittää laadunvalvonnan keinoja myös kuntien pysyville ja väliaikaisille silloille.
– Olennaista on, että oikeanlainen prosessi ja vaatimukset ovat selkeitä ja alan toimijoiden tiedossa ja että kaikki sillat suunnitellaan, tehdään ja valvotaan niiden mukaisesti, raportissa suositellaan.
Toiseksi Otkes suosittaa, että Rakennusteollisuus ry:n telinejaosto ohjeistaisi menettelyjä, joilla telineala tunnistaa vaativat rakenteet ja pystyy järjestämään suunnitteluun ja toteutukseen riittävän osaamisen.