Porin Asuntomessujen kävijöille jäivät päällimmäisinä mieleen muun muassa terasseille avautuvat jokimaisemat ja alueen kompakti rakenne. Kävijäkyselyssä myös Pori kohteena sai suitsutusta.
Missasitko messut? Ei se mitään, mukaan pääset vielä virtuaalisesti
Porin messukoteihin pääsee tutustumaan virtuaalisesti Asuntomessujen VR-palvelussa.
Helteiset Asuntomessut Porissa 6.7.-5.8.2018 keräsi kävijöitä upeat 120 000. Erityisesti paikalliset löysivät messuille hyvin. Porin koko väestöstä 24 prosenttia vieraili Asuntomessuilla. Noin kolmannes messukävijöistä oli satakuntalaisia. Seuraavaksi eniten kävijöitä tuli Uudeltamaalta, Pirkanmaalta ja Varsinais-Suomesta.
Ulkopaikkakuntalaisten silmissä Pori on poikkeuksellisen kiinnostava kaupunki matkailu- ja ostopaikkana. Kaupunkia myös pidetään keskivertoa omailmeisempänä ja luonteikkaampana. Kesän samanaikaiset tapahtumat kiinnittivät kävijöiden huomion.
– Teimme paljon yhteistyötä Visit Porin kanssa nimenomaan matkailukärkien nostamisessa ulkopaikkakuntalaisten tietoisuuteen. Siinä onnistuttiin osittain myös upeiden säiden seurauksena. On hienoa, että Pori on nähty viihtyisänä, tapahtumarikkaana ja omaleimaisena paikkakuntana, iloitsee Asuntomessut Porissa 2018 –projektipäällikkö Kari-Matti Haapala.
Kaupungin keskustassa messuvieraista kävi lähes 20 prosenttia. Paikallisissa ravintoloissa vieraili noin 17 prosenttia kävijöistä. Myös Yyteri kiinnosti lähes 13 prosenttia messuvieraista sään ollessa melkein koko messujen ajan aurinkoinen ja helteinen. Neljännes ulkopaikkakuntalaisista vieraili Porissa vähintään kaksi päivää.
Pihat ja terassit kiinnostivat
Osuuskunta Suomen Asuntomessujen kehitys- ja tutkimuspäällikkö Kari Tervonen kertoo, että lämpimän kesän vuoksi kävijät olivat poikkeuksellisen kiinnostuneita piha- ja terassikalusteista.
– Sisustusratkaisut ovat pysyneet kestosuosikkina vuodesta toiseen, mutta tänä vuonna ennätyksellisesti jo joka viidennen kävijän vierailun motiivina oli tulevaisuuden asumisratkaisuihin tutustuminen. Joka kolmannella kävijällä on itsellään remontti- tai rakennussuunnitelmia meneillään juuri nyt, kertoo Tervonen.
Messututkimuksen mukaan kävijät jättivät messualueelle noin 4,8 miljoonaa euroa ja messupaikkakunnalle yli 8,3 miljoonaa euroa.
– Rahaa kulutettiin koko lailla sama summa kuin edellisvuoden messuilla, vaikka pitkät yhtäjaksoiset helteet verottivatkin pitempimatkalaisten kävijöiden määrää, jatkaa Tervonen.
Päällimmäisinä kohteista vierailijoille mieleen jäivät terasseille avautuvat jokimaisemat, ja alueen kompakti rakenne, yksittäisistä kohteista eniten mieleen jäi Bunkkeri. Peruspalvelut kuten lipunmyynti, wc:t ja paikoitus saatiin toimimaan kitkattomasti. Nähtävää oli riittävästi, ja niinpä hyvänä tai erinomaisina messut näki ja koki 91 prosenttia kävijöistä.
Iso askel asuinalueiden kehityksessä
Messujen rakentaminen sujui aikataulussa vuodesta 2016 lähtien ja asuminen läpi ihmiselämän todentui 34 messukohteessa Porissa. Ainutlaatuista palvelurakentamista esiteltiin senioreiden palvelukodin sekä päiväkodin muodoissa. Myös korjausrakentaminen saatiin messuilla esille pitkästä aikaa. Asuntomessuilla Porissa vieraili ennätysmäärä arvovieraita ja tuttuja kasvoja tasavallan presidentistä pääministeriin ja tähtiartisteista yritysvaikuttajiin.
– Tänä vuonna otimme Porissa ison askeleen koko asuinaluetta koskevaan kehitykseen. Porissa pohdimme hyvää asumista koko alueen suunnittelun ja toteutuksen osalta ison ammattilaisjoukon ja monen eri toimijan kanssa. Halusimme saada aikaiseksi mahdollisimman laajan keskustelun ja pohtia, miten ratkaisemme tulevaisuudessa asumisen hyvinvoinnin haasteita. Nyt onnistuimme käymään keskustelua erityisen suuren joukon kanssa, politiikan kärkinimistä eri alojen asiantuntijoihin, kertoo Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Harri Tuomaala.
Karjarannan messualue rakentui vuoden 2016 alusta alkaen aikataulussa kohti kesää 2018. Messualueen tontit myytiin käytännössä ensimmäisellä tonttihakukierroksella. Entisen teollisuusalueen syntyminen uudelleen asuinalueeksi oli ympäristöteko ja uusi upea asuinalue on nyt tiiviisti osa kaupunkirakennetta.
– Meillä on ollut etuoikeus tehdä tätä projektia koko ajan hyvässä yhteishengessä eri toimijoiden kanssa. Suurin kiitos upeista messuista kuuluu ehdottomasti rakentajillemme, jotka uskalsivat hypätä mukaan tähän messurupeamaan, miettii projektipäällikkö Kari-Matti Haapala.
Osuuskunta Suomen Asuntomessut toteutti messututkimuksen yhteistyössä Sanomamedian ja Rakentaja.fi:n kanssa. Vastauksia messututkimukseen tuli yli 11 000. Messututkimuksen tavoitteena on auttaa messujen ympärillä työskenteleviä tahoja kehittämään Asuntomessuja tulevaisuudessakin. Messututkimus toteutettiin Asuntomessuilla Porissa 6.7.-5.8.2018.
Ensi kesänä Asuntomessut järjestetään Kouvolassa.