Turkin GP:n viimeiset harjoitukset ajettiin erittäin vaikeissa olosuhteissa. Uusi asfaltti osoittautui äärimmäisen liukkaaksi jo kuivalla säällä, ja lauantain harjoituksissa tilannetta pahensi rata-aluetta piiskannut sade.
LUE MYÖS: Turkin GP:n aika-ajoista on luvassa vallaton näytelmä: sade tarjosi kuskeille kaikkien aikojen haasteen
LUE MYÖS: Jysäyttääkö Ferrari yllätyksen Turkissa? Tallille tarjoutumassa "hyvä mahdollisuus"
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.–15.11.
La: aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Istanbul Parkin rata hiljeni kolmansien harjoitusten jälkimmäisellä puoliskolla kokonaan noin 15 minuutiksi, kun sade yltyi yhä voimakkaammaksi. Osa kuljettajista palasi radalle vielä viimeisten kymmenen minuutin aikana, mutta mitään kovinkaan järkevää ei ollut mahdollista tehdä, kun pyörähdykset seurasivat toisiaan.
Yksi radalle palanneista kuljettajista oli Räikkönen, joka poistui sieltä lopulta viimeisenä.
Räikkönen oli saanut ainoana kuljettajana talliltaan ohjeistuksen tehdä harjoitusstartin lähtöruudukosta heti sen jälkeen, kun kello oli käynyt nollaan. Näin toimittiin myös perjantaina, ja tarkoituksena oli saada lähtöruutuihin mahdollisimman paljon kumia sunnuntain kisastarttia varten.
Paalupaikalle autonsa asemoinut Räikkönen pääsi ruudusta liikkeelle erittäin verkkaisesti, eikä harjoitusstartista varmasti ollut hyötyä sen enempää Räikköstä itseään kuin radan pitoa ajatellen.
Kisainsinööri Julien Simon-Chautemps kuitenkin kiitti Räikköstä siitä, että tämä oli toiminut saamiensa ohjeiden mukaisesti. Räikkönen itse ei ollut järin vakuuttunut työtehtävänsä mielekkyydestä.
– Tämä oli ajanhukkaa, Räikkönen tokaisi lähtiessään kiertämään rataa vielä viimeisen kerran ennen paluuta varikolle.