Turkin GP:n aika-ajojen jälkeen on puhuttanut paitsi yllättävä tulosluettelo myös vaaratilanne, jonka kilpailunjohto aiheutti toisen osion alkaessa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösellä oma osuus F1:n yllättävässä paaluratkaisussa – Max Verstappen kärsijänä
LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Turkin GP:stä tulossa kauden villein kisa – kenen kantti kestää parhaiten?
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.–15.11.
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Williamsin Nicholas Latifi oli ajanut ensimmäisen osion loppuvaiheilla ulos radan kahdeksannessa mutkassa, ja hänen autonsa siirtämiseksi tarvittiin nosturia. Ja vaikka nosturi oli yhä Latifin auton kimpussa radanvarressa, varikkosuoralla näytettiin vihreää valoa toisen osion alkamisen merkiksi.
Kaikki olivat olettaneet, että nosturi siirrettäisiin ilman muuta ensin aitojen taakse piiloon ennen kuin aika-ajoissa yhä mukana olleet 15 autoa päästettäisiin radalle.
Kaikki tiesivät, että Istanbul Parkin rata oli osoittautunut jo aiemmin viikonloppuna niin liukkaaksi, ettei kukaan voisi taata pysyvänsä radalla, vaikka kahdeksannessa mutkassa heilutettiinkin keltaisia lippuja tuplana. Niiden aikana kuljettajien on vähennettävä vauhtiaan merkittävästi ja oltava tarvittaessa valmiita pysähtymään kokonaan.
Kaikki muistivat, mitä Jules Bianchille tapahtui vuoden 2014 Japanin GP:ssä. Tuolloinkin heilutettiin tuplakeltaisia.
Ongelma on siinä, että niitä ei välttämättä huomata. Näin kävi viimeksi vasta kaksi viikkoa sitten Imolassa, kun nyt paalulle ajanut Racing Pointin Lance Stroll ajoi erittäin kovalla vauhdilla alueella, jossa oli ratavirkailijoita siivoamassa Williamsin George Russellin ulosajon jälkiä.
– Miksi he käynnistivät session nyt? Alfa Romeon Kimi Räikkönen ihmetteli lauantaina tiimiradiossa ajaessaan kahdeksanteen mutkaan toisena autona ja nähdessään nosturin siirtämässä Latifin autoa.
Vastaavia hämmästelyitä kuultiin aika-ajojen jälkeen muidenkin kuljettajien suusta, ja keskustelu aiheen tiimoilta on käynyt kuumana myös sosiaalisessa mediassa.
Kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo, että päätös toisen osion aloittamisesta tehtiin oletusten pohjalta.
– Päästimme autot varikolta, kun nosturi oli siirtymässä poistumistielle. Saamamme tiedon mukaan nosturi olisi poissa radalta siinä vaiheessa, kun autot saavuttavat kahdeksannen mutkan. Kun sitten kävi ilmi, että nosturin matkanteko poistumistien portille viivästyi, laajensimme keltaisten lippujen aluetta kahdeksannen mutkan alusta seitsemännen mutkan alkuun hidastaaksemme autoja, Masi sanoi motorsport.comin mukaan.
– Emme tietenkään haluaisi nähdä tällaista tilannetta. Jälkiviisaina olisimme toimineet toimin ja pitäneet autot varikolla, kunnes nosturi olisi poissa. Tarkastelemme omaa toimintaamme minimoidaksemme vastaavat tapaukset tulevaisuudessa.
Ainoana mahdollisena selityksenä kilpailunjohdon hätäilylle on pidetty sitä, että kun aika-ajot venyivät ensimmäisen osion keskeyttämisen vuoksi merkittävästi, aika-ajot oli kiire saada pakettiin ennen pimeän laskeutumista.
Kovin uskottavana selityksenä tätä ei kuitenkaan ole pidetty.
– Olen varma, että olisimme voineet odottaa viisi minuuttia, Red Bullin Alexander Albon sanoi Racefans-sivuston mukaan.