Perussuomalaiset on kerännyt puolueista eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa alkuvuonna, selviää mediaseurantayhtiö Retrieverin media-analyysistä.
Toisiksi eniten mainintoja keräsi kokoomus, ja edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi.
Perussuomalaiset on hallinnut ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvää julkisuutta. Etenkin eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan Jussi Halla-ahon (ps.) kommentit ovat tuoneet perussuomalaisille näkyvyyttä Nato-jäsenyyden käsittelyn edetessä.
Myös translain käsittely ja saamelaiskäräjät loivat julkisuuspiikkejä perussuomalaisille, vaikkakin päähuomio näiden käsittelyssä olikin keskustan toimissa.
Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa vuoden alusta helmikuun 19. päivään saakka. Aineistossa on mukana artikkelit, joissa on mainittu eduskuntavaalit tai vaaleihin liittyvä sana ja vähintään yksi eduskuntapuolue.
Julkisuutta tullut myös muiden ulostuloissa
Perussuomalaiset on saanut alkuvuodesta paljon mainintoja myös osana muiden puolueiden ulostuloja, esimerkiksi pääministeri Sanna Marinin (sd.) kertoessa pitävänsä perussuomalaisia rasistisena puolueena ja puolueiden ottaessa kantaa siihen, voisivatko ne muodostaa hallituksen yhdessä perussuomalaisten kanssa.
– Myös kamppailu kannatusmittausten kärkikolmikossa on tuonut perussuomalaisille runsaasti julkisuutta, kertoo Retrieverin media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi tiedotteessa.
Helsingin Sanomien viime viikolla julkaisemassa mielipidemittauksessa kokoomus piti kärkisijaa ja seuraavaksi tulivat perussuomalaiset ja SDP.
6:34
Kokoomuksella paras huomioarvo
Perussuomalaisten huomioarvo, eli kuinka näkyvä rooli heillä on uutisoinnissa, on hieman kokoomusta ja SDP:tä heikompi.
Perussuomalaisten huomioarvo uutisissa asteikolla yhdestä viiteen on ollut keskimäärin 2,92, kokoomuksen 3,14 ja SDP:n 2,95.
– Mittari kertoo siitä, saako puolue esimerkiksi korkean huomioarvon otsikkomainintoja vai ohimeneviä mainintoja jutun lopussa. Laajemminkin on hyvä huomata, että julkisuuden määrä ei suoraan kerro sen laadusta. Jotta saatua julkisuutta voi pitää onnistumisena, täytyy sen olla myös tavoitteiden mukaista, sanoo Hanhiniemi.
Puolueen puheenjohtajien julkisuutta vertailtaessa huomionarvoista on, että Riikka Purran esiintyminen perussuomalaisia koskevissa uutisissa on suhteellisesti harvinaisempaa kuin esimerkiksi Petteri Orpon kokoomuksen maininnoissa tai Sanna Marinin SDP:tä koskevissa uutisissa.
Marin on puoluejohtajista selvästi näkyvin 1 431 maininnallaan. Orpolla mainintoja on 1 174 kpl ja Purralla 951 kappaletta.