Ilmastokeskustelu on kasvanut viime vuosina merkittävästi kotimaisessa mediassa, mutta koronapandemia on vienyt huomiota myös ilmastonmuutokselta, selviää mediaseuranta ja -analyysitoimisto Retrieverin tuoreesta raportista.
Retrieverin tekemän media-analyysin perusteella huomionarvoista on koronauutisoinnin moninkertainen määrä verrattuna mainintoihin ilmastoteemoista.
Enimmillään huhtikuussa mainintoja kertyi koronan osalta lähes 100 000. Ilmastoteemojen kuukausittaiset maininnat kipusivat tänä vuonna korkeimmilleen alkuvuodesta, jolloin niitä oli noin 6 700.
Huhti–elokuun aikana ilmastomaininnat puolestaan pyörivät 3 000–4 000 välillä. Koronapandemia alkoi hallita uutisvirtaa Suomessa maaliskuusta lähtien.
– Kuukausien ajan toimituksellisen median artikkeleista jopa yli puolet mainitsi koronan tavalla tai toisella – syöden mediatilaa muilta kysymyksiltä, myös ilmastonmuutokselta, analyysissa kerrotaan.
Retrieverin mukaan ilmastouutisointi on kuitenkin ollut tänä syksynä toipumaan päin, vaikka koronatilanne jatkuukin.
Merkittävä käännekohta ilmastoaiheisten uutisten tuotannossa oli ilmaston lämpenemisestä vuonna 2018 julkaistu hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n erikoisraportti.
Vuotta aiemmin ilmastoon liittyviä kuukausittaisia mainintoja oli noin 2 000, mutta raportin julkaisun myötä mainintojen määrä nousi vuoden 2018 lokakuussa yli 6 000:een.
Tämän jälkeen kuukausittaiset ilmastomainintojen määrät pysyttelivät koronakevääseen saakka 4 000:n ja 7 000:n välillä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Suomalaispoliitikot edustivat ilmastoaiheissa
Ilmastouutisten painotus on Retrieverin mukaan politiikassa ja poliitikoissa, ei niinkään tieteessä tai asiantuntijoissa.
Eniten ilmastoaiheisessa uutisoinnissa ovat olleet esillä suomalaispoliitikot.
Kolmen kärjessä on kuitenkin ensimmäisellä sijalla keikkuvan pääministeri Sanna Marinin (sd.) lisäksi kaksi ulkomaista nimeä: Yhdysvaltain väistyvä presidentti Donald Trump sekä maan seuraava presidentti Joe Biden.
Eniten mainintoja saaneiden 20 nimen joukosta löytyy vain yksi henkilö, joka ei ole poliitikko. Kahdeksanneksi eniten mainintoja on saanut nuori ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg.
– Poliitikkojen näkyminen yhteiskunnallisissa aiheissa on toki tyypillistä, mutta on melko yllättävää, että listalle ei yllä ainuttakaan tutkijaa, virkamiestä tai järjestöjen tai yritysten ilmastoasiantuntijaa, huomauttaa Retrieverin media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi tiedotteessa.
Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.