Älykkään lelurobotin kehittänyt leluvalmistaja päätti kääntää robotissa käytetyn koodin yksinkertaiselle ohjelmointikielellä. Nyt lapsetkin voivat oppia ohjelmoimaan lelurobotin avulla.
Leluvalmistaja Ankin älylelu Cozmo-robotti osaa pelata pelejä ja ilmaista tunteitaan suurilla, sinisillä LED-silmillään. Se myös kehittyy koneoppimisen avulla leikkimään monipuolisemmin.
Lisäksi robotti pystyy uuden päivityksen asentamisen jälkeen opettaa lapsia ohjelmoimaan. Robotti itsessään on ohjelmoitu Python-ohjelmointikielellä, mutta leluvalmistaja Ankin insinöörit päättivät kääntää ohjelmointikoodin, jolla robotti toimii, yksinkertaisemmalle Scratch-ohjelmointikielelle. Näin 8-vuotiaskin pystyy opettelemaan ohjelmointia opettamalla lelurobottia suorittamaan yksinkertaisia ohjelmoitavia toimintoja.
Yksi Ankin perustajista, pääjohtaja Hanns Tappeiner sanoo, että uuden toiminnon tavoitteena on opastaa lapsia perustason ohjelmoinnin saloihin ja täten valmistaa heitä haastavampien ohjelmointikielin pariin.
– Mitä nuorempana sen aloittaa, sitä helpompaa on jatkossa ymmärtää ohjelmointikielten toimintaa, Tappeiner toteaa.
Anki aikoo tuoda Cozmon myyntiin Pohjoismaissa vielä syksyn aikana.
Lähde: Wired
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.