Kimi Räikkösen avautuminen tiimiradiossa heti kakkossijaan päättyneen aika-ajon jälkeen kertoo todennäköisesti Ferrarin epäonnistumisesta sopivan ratapaikan hakemisessa, uskoo C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.
Räikkönen oli vain 59 tuhannesosan päässä ensimmäisestä paalupaikastaan lähes yhdeksään vuoteen, kun hänen tallikaverinsa Sebastian Vettel kiri edelle viimeisellä aikakierroksellaan. Sitä ennen Räikkönen oli ollut toista Ferraria lähes kaksi kymmenystä nopeampi viimeistä edellisillä vedoilla.
MAINOS
Venäjän F1-viikonloppu C Morella!
Sunnuntai: Venäjän GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
– En voi.. se on... on vaikea ymmärtää, miten emme olleet parempia. Joka tapauksessa, puhutaan myöhemmin, mutta tämän pitää loppua, Räikkönen sanoi tiimiradiossa kisainsinöörilleen Dave Greenwoodille kuultuaan kakkossijastaan.
Yli vuosikymmenen formula ykkösissä insinöörinä toimineella ja pitkän kokemuksen myös kisainssin tehtävistä omaavalla Ossi Oikarisella oli heti valmiina veikkaus siitä, mitä Räikkönen viestillään tarkoitti. Suomalaiskuski lähetettiin radalle vaikeaan rakoon ja hän hukkasi aikaa Force Indian Esteban Oconin takana.
– He eivät saaneet viimeistä kierrosta ajettua ja minkä takia se ei onnistunut, siitä on varmasti kyse. Näin sen voi tulkita, koska Kimi ei päässyt vetämään sitä toista kierrosta viimeiselle rengassetille, Oikarinen arvioi.
– Tuollaisessa aika-ajossa, jossa joudutaan ajamaan monta kierrosta, on haasteellista löytää kuskille hyvä paikka, ettei hän joudu ajamaan muun liikenteen seassa, kun edessä osa lämmittää renkaitaan, Oikarinen jatkaa.
– Toinen ongelma on se, että jos heillä oli tallissa ylimääräistä tekemistä bensan tankkauksen kanssa tai niin edelleen, minkä takia hän ei päässyt ajoissa radalle, silloin ajoitus voi osua ihan ruuhkan keskelle. Ehkä näinkin on käynyt.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikköselle pitkän paaluttoman putken katkeaminen olisi ollut mannaa vaikean alkukauden jälkeen. Turhautuneessa viestissä saattoi tiivistyä iso joukko asioita, joiden takia Ferrari on neljässä aika-ajossa.
– Hän vain jäi niin kutkuttavan lähelle ja toisaalta hänellä oli parempi kyyti kuin Vettelillä eikä hän päässyt ajamaan toista nopeaa kierrosta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.