Tehokkaimmat Time Attack -autot ovat lähes 1000-hevosvoimaisia, ja niillä on ajettu lähes kaikkien suomalaisratojen koppiautojen kierrosennätykset.
Time attack on rata-autoilun laji, jossa kilpaillaan vain kelloa vastaan. Kuljettajat eivät kisaa suoraan keskenään, vaan lajissa metsästetään parasta mahdollista kierrosaikaa.
Laji alkoi kehittyä Japanissa 60-luvun puolivälissä, ja kisoja on ajettu Suomessa vuodesta 2008 lähtien Radalle.com – ratapäivätapahtumien yhteydessä.
Time attackissa ajetaan kisapäivän aikana ensin lämmittely, jolloin ajosuoritus ei vaikuta kilpailun lopputulokseen. Tämän jälkeen ajetaan aika-ajot, eli kaksi 10-20 minuutin sessiota, joissa saavutetut kierrosajat määräävät lähtöjärjestyksen superlapille.
Superlapilla pakko onnistua
Superlap on varsinainen kilpailusuoritus, joka muodostuu lämmittelykierroksesta, ajanottokierroksesta – eli itse superlapista, ja jäähdyttelykierroksesta. Superlapilla on siis onnistuttava. Suoritusta ei saa uusia, jos ajautuu vaikka hiekalle.
Superlapilla nopeimman kierrosajan saavuttanut on voittaja. Sijoitus aika-ajoissa kerryttää sarjapisteitä, mutta ei vaikuta itse kilpailun lopputulokseen. Kauden päätteeksi eniten sarjapisteitä kerännyt kuljettaja kruunataan mestariksi.
Koska lajissa ei ajeta kilpaa sanan perinteisessä merkityksessä, lajissa nähdään kolareita tai muita onnettomuuksia hyvin harvoin.
Sarjan seuraava kisa ajetaan Pärnussa lauantaina 11. heinäkuuta, mukaan on ilmoittautunut kuusi suomalaiskuskia. Seuraava Suomen-kilpailu ajetaan Motoparkin radalla 25. heinäkuuta.
Lähde NETA (Pohjois-Euroopan Time Attack -sarja)