Espoossa järjestetään lauantaina Espoo EV Challenge -taloudellisuusajo, jossa kisataan siitä, kenen kiihdytyspoljinjalka on kaikkein kevein. Tapahtumaan voi vielä ilmoittautua.
Taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan etukäteen määritelty reitti mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen. Reitti on jaksotettu eri mittaisiin osuuksiin, joille on annettu omat ajoajat. Kilpailut ajetaan vakioautoilla nopeusrajoituksia ja kaikkia muitakin liikennesääntöjä noudattaen muun tieliikenteen seassa.
Autojen taloudellisuusajoja on järjestetty Suomessa 1970-luvulta asti. Ennen luokkajakko tehtiin autossa käytetyn polttoaineen eli bensiinin tai dieselin sekä moottorin koon mukaan. Sittemmin mukaan ovat tulleet kaasuautot, hybridit, ladattavat hybridit ja nyt myös täyssähköautot.
Ja tästä lauantaina Espoossa järjestettävässä kilpailussa onkin kyse. Sähköautoilijat pääsevät ottamaan toisistaan mittaa kilpailussa, jossa haetaan kaikkein taloudellisinta kuljettajaa.
Kilpailuun osallistuvat autot jaetaan ensin karkeasti kahteen eri painoluokkaan – yli ja alle 2 000 -kiloisiin. Luokan sisällä autojen painoeroja kompensoidaan painokertoimella.
Yksi tapahtuman järjestäjistä, ratamestarina toimiva Ari Parkkinen kertoo, että voiton avaimet löytyvät kuljettajan omasta ajotavasta. Kulutus on pyrittävä pitämään koko ajan mahdollisimman pienenä, mutta asetetussa keskinopeusrajassa pysyen.
Parkkisen mukaan voittoa tavoittelevan kuljettajan on osattava lukea liikennettä ja hyödyntää maaston muotoja sekä auton liike-energian talteenottojärjestelmää. Turha jarruttelu tekee hallaa suoritukselle.
– Aikataulussa pysymistä kontrolloidaan viidellä aikatarkistusasemalla. Myöhästymisestä saa sakkoprosentteja, jotka lisätään kulutukseen. Etuajassa olemisesta sakotetaan samalla tavalla, Parkkinen kertoo.
Ratamestarina taloudellisuusajojen konkari
Kuljettajan lisäksi kaikissa autoissa on oltava myös kartanlukija. Osallistumiskynnystä on pyritty madaltamaan poistamalla kartanlukijalta ajokorttivaatimus.
Lauantaina ratamestarina ja tarkkailijana toimiva Parkkinen on harrastanut taloudellisuusajoja vuodesta 1998 lähtien niin polttomoottori- kuin sähköautoillakin.
– Vakiokuskillani on nyt hänen 10-vuotias poikansa kartturina, cup-mestaruudenkin kartanlukijana vienyt Parkkinen sanoo.
– Ajoimme viime vuonna BMW:n ja Toyotan polttomoottoriautoilla, mutta siirryimme tällä kaudella täyssähköiseen BMW i3:een.
Kartturi on paitsi pakollinen, myös tarpeellinen
Lauantain kilpailu starttaa Espoon Automuseolta ja päättyy samaan paikkaan. Välillä käydään Hirvihaaran kartanossa kahvilla. Kokonaisuudessaan reitti on reilut 200 kilometriä.
– Ajoreitti julkaistaan vasta viime hetkellä, enkä voi siitä vielä sen enempää kertoa. Reitti osoitetaan niin kutsutulla tiekirjalla, ja autokunnille jaetaan myös kartat.
Tiekirjassa reitti on merkattu kuin ralliautoilijan nuottivihkossa konsanaan. Mutkat – tai siis tässä tapauksessa risteykset – on kerrottu, samoin kuin nopeusrajoitukset, mahdolliset kuoppaiset tiet, piha-alueet ja kapeat sillat. Kartanlukijaa todella tarvitaan.
Sähköautoja laidasta laitaan – yksi jopa kärryn kanssa
Vaikka kilpailu on aina kilpailu, on lauantain koitoksessa myös käytännöllisiäkin puolia.
– Tarkoituksena on vertailla eri sähköautojen kulutuksia ja pistää kuljettaja miettimään, millä konstilla akku riittää perille asti. Tämä on keskeinen ongelma sähköautoilussa. Kuski voi vaikuttaa kulutukseen merkittävästi omalla ajotavallaan.
Kilpailuun odotetaan noin 20 autokuntaa. Tähän mennessä ennakkoon ilmoittautuneista noin puolella on allaan jonkin sortin Tesla, mutta myös Renault Zoe, Nissan Leaf, Jaguar I-Pace, Hyundai Ioniq, BMW i3 ja Volkswagen e-Golf ovat ottamassa osaa.
– Yksi ajaa kisan peräkärryn kanssa, mikä on ihan hauska yksityiskohta. Hän saa helpotusta aikatauluun 80 km/h:n nopeusrajoituksen vuoksi.
Haluatko mukaan? Lue tämä!
Espoo EV Challenge 2019 -harjoituskilpailu starttaa Espoon Automuseolta lauantaina 12.10. kello 11.00. Kilpailutoimisto ja ilmoittautuminen avautuvat kello 9.30. Osanottajille pakollinen ajajakokous pidetään kello 11.40. Ensimmäistä kilpailijaparia odotetaan maaliin noin kello 16.30.
Kilpailuun tarvitset mukaan ajokortin, mikäli olet kuljettaja, sekä kellon, jossa on sekuntiosoitus, alaspäin laskevan kellon, kuten munakellon sekä muistiinpanovälineet.
Kilpailijat saavat kilpailutoimistossa ilmoittautuessa käyttöönsä tiekirjan, reittikartan, aikakortin, kilpailunumerot ja muun mahdollisen ohjeistuksen.
Osallistumismaksu on 20 euroa per autokunta. Kilpailuun voit ilmoittautua täällä.