Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten auton vauhtia kuuluu oikeaoppisesti hidastaa erilaisissa tilanteissa.
Hyvä kuljettaja ajaa kaikin puolin tasaisesti.
– Matkustajien ei pitäisi huomata, milloin kuljettaja lähtee liikkeelle, kiihdyttää, vaihtaa vaihdetta, jarruttaa tai ohjaa, Vesalainen painottaa.
Perusta tasaiselle ajamiselle löytyy huolellisesta ennakoinnista eli kuljettajan on tiedostettava riskit, havainnoitava ne ja toimittava niiden edellyttämällä tavalla hyvissä ajoin. Näin vältytään yllätyksiltä ja äkkinäisiltä liikkeiltä.
Ajoissakin aloitettu hiljentäminen ja jarruttaminen saattavat päättyä ikävään loppunykäisyyn juuri ennen pysähtymistä.
– Tämä pieni, jarrutuksen lopussa esiintyvä nykäisy on kuitenkin helposti poistettavissa: Kevennä jarrutusta nostamalla jarrupoljinta ylöspäin juuri ennen kuin auto pysähtyy, Vesalainen neuvoo.
Tämän ”loppukevennyksen” ansiosta vältytään ikävältä nykäisyltä. Harjoittele kevennystä rauhallisessa ja turvallisessa paikassa. Jotta kevennys voidaan tehdä, on tärkeää, että jarrutus on aloitettu hyvissä ajoin. Muuten keventäminen voi johtaa peräänajoon, jolloin lopputuloksena on entistäkin rajumpi nykäisy.