Japanilaisvalmistaja on esitellyt Los Angelesin autonäyttelyssä seuraavan sukupolven Mazda3:n.
Mazdan uusi kolmonen ei nopealla vilkaisulla eroa juurikaan edeltäjästään, vaikka valmistajan mukaan auto onkin suunniteltu täysin uusiksi. Suurimmat erot ovat havaittavissa hatchback-mallissa, jonka takaosaan on tuotu aiempaa enemmän pyöreyttä.
"Japanilaista estetiikkaa" ilmentävä Kodo-muotokieli on Mazdan mukaan nyt kypsempi, mikä tarjoaa auton uusille kurveille valojen ja heijastusten hienovaraista leikkiä. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Hyvältähän uusi Mazda3 näyttää, ei siitä mihinkään pääse. Aiemminkin kohtuullisen selkeä ja yksinkertainen design on muuttunut sisätiloissa sekä erityisesti kojelaudassa jopa minimalistiseksi.
Myös ajettavuuteen kerrotaan kiinnitetyn erityisen paljon huomiota, ja uutuusmalli onkin Mazdan mukaan edeltäjäänsä parempi ajettava jokaisella osa-alueella.
Moottorivalikoimasta löytyy niin bensa- ja dieselvaihtoehtoja sekä hybridi.
– Täysin uusi Mazda3 merkitsee uuden ajan alkua Mazdalle, pääjohtaja Akira Marumoto kertoi Los Angelesissa.
Uuden Mazda3:n myynti käynnistyy Pohjois-Amerikassa ensi vuoden alussa. Eurooppaan auto saadaan vähän myöhemmin.