Tässäkö syy sille, miksi Max Verstappen kosketti Lewis Hamiltonin autoa? "Ajallinen yhteys on liian selkeä"

Molemmat F1-sarjan mestarikandidaatit ovat Brasilian GP:n aika-ajojen jälkeen tuomariston tutkittavana. 

Aika-ajot voittaneen Lewis Hamiltonin tapauksessa tutkinta kohdistuu siihen, että hänen takasiipensä havaittiin auenneen yli sallitun 85 millin. Toiseksi sijoittunut Max Verstappen puolestaan koski Hamiltonin takasiipeen aika-ajojen jälkeen parc fermé -olosuhteissa, ja mahdollista on, että Mercedes yrittää vedota tähän Hamiltoniin kohdistuvassa tutkinnassa.

Sosiaalisessa mediassa julkaistusta videosta on nähtävissä, että Verstappen kokeili kädellään ensin omaa takasiipeään ja sitten Hamiltonin takasiipeä. Samassa rivissä olleen Valtteri Bottaksen auton Verstappen jätti rauhaan. Bottaksen takasiipi todettiin aika-ajojen jälkeisessä katsastuksessa sääntöjen mukaiseksi.

Siihen, miksi Verstappen koski Hamiltonin takasiipeen, saattaa löytyä vastaus Auto Motor und Sportin selvityksestä, jonka mukaan Red Bull oli esittänyt FIAlle kysymyksiä Mercedeksen takasiivestä jo ennen aika-ajoja, kun tekninen johtaja Adrian Newey ja pääinsinööri Paul Monaghan olivat marssineet FIAn toimistoon "paperivuoren ja videoiden kanssa".

Red Bull uskoo, että Mercedeksen takasiipielementti taipuu, kun nopeus ylittää 260 kilometriä tunnissa.

– Periaatteessa he tekevät sitä samaa, mistä meitä syytettiin aina Bakuun asti, tallipäällikkö Christian Horner sanoo.

Horner viittaa siihen, että Red Bull ja muutama muu talli joutuivat tekemään aiemmin tällä kaudella muutoksia takasiipeensä, kun FIA tiukensi sääntöjään siipien joustonvaraan liittyen.

– Se ei missään tapauksessa ole sattumaa, että FIA tutki aika-ajojen jälkeen takasiivet. Niin tehdään melko usein, mutta ajallinen yhteys Red Bullin kysymyksen ja tutkimusten välillä on liian selkeä, Auto Motor und Sport kirjoittaa.

Takasiipi tutkittiin Hamiltonin, Bottaksen ja Verstappenin lisäksi Sergio PérezinDaniel RicciardonLando NorrisinFernando AlonsonCharles LeclercinCarlos Sainzin ja Pierre Gaslyn autosta.

– Selvyydeksi: Red Bullin epäilykset ja Hamiltonin mahdollinen DRS-rikkomus ovat kaksi erillistä asiaa. Ne vain sattuvat liittymään samaan osaan autossa, ja niillä on samankaltainen vaikutus, joka tekee autosta nopeamman suorilla.

Red Bull myöntää, että Hamiltonin takasiiven tapauksessa kyse saattaa olla valmistusvirheestä tai muusta laiminlyönnistä.

– Tätä näkemystä tukee se, että Bottaksen takasiipi oli sääntöjen mukainen. Tämä selittää myös sen, miksi suomalaisen nopeus pääsuoran mittauspisteessä oli 5,5 kilometriä tunnissa alhaisempi kuin Hamiltonin, saksalaislehti kirjoittaa.

Lue myös:

    Uusimmat