Mercedes-pomo Toto Wolff kertoi lauantain sprintin jälkeisessä lehdistötilaisuudessa lisätietoa Lewis Hamiltonin aika-ajosuorituksen hylkäämiseen johtaneesta sääntörikkeestä.
LUE MYÖS: Hämmentävä näky Max Verstappenin F1-autossa – asiantuntija havaitsi vaarallista ja jopa sääntöjenvastaista liikehdintää
LUE MYÖS: Uusia kuvakulmia Max Verstappenista hipelöimässä Lewis Hamiltonin autoa – Lähde: Tämä video ratkaisi tuomion jättisakoista
Hamilton teki perjantain aika-ajoissa ylivoimaisen pohja-ajan, mutta suoritus hylättiin, kun hänen takasiipensä todettiin katsastuksessa auenneen enemmän kuin sallitut 85 milliä.
Mittaus tehdään halkaisijaltaan 85-millisellä työkalulla, joka työnnetään takasiiven läpi 10 newtonin voimalla. Jos työkalu menee siiven läpi, siipi aukeaa liikaa, ja näin Hamiltonin tapauksessa tapahtui.
Wolffin mukaan kyse oli mitättömän pienistä marginaaleista.
– Puhumme 0,2 millimetristä, Wolff sanoi lauantain lehdistötilaisuudessaan Motorsport Week -sivuston mukaan.
– On uskomatonta, mitä tapahtui. Kunnioitan tuomaristoa. Tällaisessa tilanteessa ei ole helppo tehdä päätöstä, kun maailmanmestaruudet ovat pelissä. Tuomareiden täytyy tarkastella vain tätä kyseistä asiaa, ei isompaa kuvaa.
Mercedes yritti puolustautua sillä, että kyseessä ei ollut tahallinen sääntörike, minkä tuomaristo ja Red Bull kyllä uskoivat, mutta tämä ei vaikuttanut lopulliseen päätökseen. Wolffin mukaan tallissa kuviteltiin, että tuomaristo antaisi heidän korjata takasiiven kuntoon eikä langettaisi minkäänlaista rangaistusta.
– Luulimme tilanteen olevan ok, koska takasiipi oli vaurioitunut. Se oli sääntöjen mukainen keskeltä ja vasemmasta reunasta, mutta oikea reuna ei ollut, ja tämä vaikutti suorituskykyymme itse asiassa heikentävästi, Wolff väittää.
Perjantain aika-ajoissa Hamilton ei toki vienyt ykkössijaa nimiinsä siksi, että olisi ollut liikaa aukeavan takasiiven myötä muita selkeästi nopeampi suorilla, vaan siksi, että hän jätti Max Verstappenia radan teknisemmällä keskisektorilla lähes kolme kymmenystä.
– Ajattelimme, että kun ottaa nämä kaikki asiat huomioon, meille sanottaisiin, että takasiivessä on vaurio ja siksi meidän ei katsota rikkoneen sääntöjä.
Todellisuus on F1:ssä hyvin usein toinen. Jos on syyllistynyt tekniseen rikkomukseen, silloin on yleensä vaikeuksissa, vaikka taustalla olisi minkälaisia lieventäviä asianhaaroja.
FIA takavarikoi Hamiltonin käytössä olleen siiven, ja Mercedekselle annettiin poikkeuslupa asentaa lauantain harjoituksiin ja aika-ajoihin uusi, vastaavanlainen takasiipi.
– Kaikki takasiipemme ovat samaa sarjaa. Niitä ei ole muutettu pitkään aikaan. Huonoksi osoittautunut siipi ja Valtterin (Bottaksen) siipi olivat läpäisseet kaikki aiemmat testit. Mitään ei ollut muutettu. Ja nyt se siipi ei läpäissyt tarkastusta, koska se oli heikentynyt tai vaurioitunut aika-ajojen aikana.
– En voinut millään uskoa, että tässä kävi näin. Kun (urheilujohtaja) Ron Meadows lähetti Whatsappiin viestin, että meidät hylätään, luulin sen olevan vitsi. Tässä lajissa tapahtuu erikoisia asioita.
Hamilton nousi lauantain sprintissä viimeisestä lähtöruudusta viidenneksi. Sunnuntain kilpailuun hän starttaa kuitenkin vasta ruudusta kymmenen otettuaan perjantaina käyttöön kauden viidennen polttomoottorinsa.
Viikonloppuna esittämänsä vauhdin perusteella Hamilton taistelee tämän päivän kilpailussa helposti palkintokorokesijoituksesta – jopa voitosta, jos kaikki menee hänen kannaltaan suotuisasti.