Tästä autosta tulee tuttu näky Suomenkin teillä: Kolmannen sukupolven Nissan Qashqai paljastettiin koko komeudessaan

Nissan on esitellyt kolmannen sukupolven Qashqai-katumaasturin, joka on sen tärkeimpiä autoja Euroopassa. Qashqai on myös yksi Suomen suosituimmista uusista autoista.

Vuonna 2007 esiteltyä Nissan Qashqaita on myyty Euroopassa tähän mennessä yli kolme miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli viisi miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2018 Qashqai oli Suomen myydyin automalli. Viime vuonna se ylsi neljänneksi vajaan 3 000 auton myynnillä.

Japanilaisvalmistaja paljasti torstaina auton kolmannen sukupolven. Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusi Qashqai on Lontoossa sijaitsevan muotoilutiimin suunnittelema.

– Auton suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi kokemuksistamme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat autonsa päivittäisessä käytössä, kertoo Nissan Europen tuotekehityksestä vastaava Marco Fioravanti.

Takana rankka laihdutuskuuri

Qashqai on saanut alleen uuden CMF-C-alustan. Insinöörit ovat pyrkineet säilyttämään auton tutut mittasuhteet, vaikka uusi malli onkin edeltäjiään tilavampi.

Auton rakenteissa on käytetty edellismalliin verrattuna 50 prosenttia enemmän ultralujuusterästä, minkä ansiosta kori on poistuvaa mallia kevyempi, mutta silti merkittävästi jäykempi. Tämä auttanee tekemään ajotuntumasta herkemmän.

Auton painoa on pyritty keventämään kaikista mahdollisista paikoista. Takaluukku on tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kiloa. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on valmistettu alumiinista, mikä tarkoittaa 21 kilon kevennystä.

Euroopan ensimmäinen e-Power-malli

Kolmannen sukupolven Qashqai on osa Nissanin laajempaa pyrkimystä lisätä sähköistettyjä voimalinjoja mallistossaan. Tarjolla on kaksi voimalinjavaihtoehtoa: 1,3-litraisen bensiinimoottori varustettuna kevythybridijärjestelmällä sekä ensi kertaa Euroopassa nähtävä e-Power-malli.

Perinteisissä hybridijärjestelmissä pyöriä pyöritetään sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla, mutta e-POWER-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin, vaan se ainoastaan lataa akkua.

Dieselmalli loistaa poissaolollaan, eikä sellaista aiempien huhujen mukaan ole edes suunnitteilla. Mallistosta löytyy sekä etu- että nelivetoisia variantteja.

Uuden Qashqain myynti käynnistynee tulevana kesänä.

Lähde: Nissan

Lue myös:

    Uusimmat