Mercedes-Benzin ensimmäinen sähköauto on nykytrendien mukaisesti keskikokoinen katumaasturi. Yhtiö itse kuvailee uutta EQC:tä leikkisästi sähköautojen Mersuksi.
Pääkuvan videoTältä näyttää Mersun ensimmäinen sähköauto EQC |
Mercedes-Benzin ensimmäinen sähköauto esiteltiin eilen illalla, mutta Saksan sijaan auto näki päivänvalon hieman yllättäen Ruotsissa.
Mercedes-Benzin emoyhtiötä luotsaavan Dieter Zetschen mukaan he halusivat esitellä ensimmäisen sähköautonsa Ruotsissa, koska pitävät sitä Euroopan edistyksellisimpänä valtiona ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Ensi-illan näyttämöksi oli valikoitunut Tukholman saaristossa sijaitseva ja skandinaavisen näyttävä betonista, tervatusta männystä ja lasista rakennettu taidemuseo Artipelag.
Missasitko suoran lähetyksen tilaisuudesta? Ei hätää, voit katsoa parhaat palat alta.
4:33
Takaa-ajo käynnistyy
Mercedes-Benz EQC on ensimmäinen saksalainen sähköauto, joka pakottaa suhtautumaan itseensä vakavasti. Se ei ole varovaista tunnustelua tai teknologinen demonstraatio, vaan odotettu todiste siitä, että Saksassa halutaan tosissaan kiriä yhdysvaltalaisen Teslan saamaa useamman vuoden etumatkaa. Saksalaisvalmistaja on panostanut sähköisiin ajoneuvoihinsa 12 miljardia dollaria, joten odotukset uutuudelle ovat syystäkin kovat.
EQ on kaikkia tulevia sähkö-Mersuja yhdistävä brändi samaan tapaan kuin AMG, jonka alta löytyvät valmistajan urheilullisimmat mallit. EQC:n C-kirjain viittaa auton segmenttiin ja asettaa sen näin ollen samalle viivalle hieman tutumman GLC:n kanssa.
Uutukaista voi halutessaan ajatella GLC:n sähköisenä vastineena, kunhan muistaa, että kyseessä on täysin oma autonsa.
"Lagom"
Toisin kuin jotkin muut perinteisiltä valmistajilta viime vuosina nähdyt sähköautot, EQC ei varsinaisesti yritä näyttää sähköautolta. Puhdaslinjainen katumaasturi on suunniteltu näyttämään ennen kaikkea Mersulta, mikä on taatusti omiaan vetoamaan valmistajan nykyiseenkin asiakaskuntaan.
Pääjohtaja Zetsche käytti EQC:n muotokieltä kuvaillessaan ruotsinkielistä sanaa lagom, joka voisi olla suomeksi esimerkiksi sopivasti, tasapainoisesti tai kohtuudella. Ei turhaa revittelyä, vaan harkittuja muutoksia.
EQC:n suurin yksittäinen ulkoinen ero valmistajan nykymalleihin on keulan muotoilu, ja erityisesti toisiinsa valoraidalla yhdistyvät etulamput. Myös koko perän leveydeltä loistavat takavalot ovat Mersulle uutta, mutta muun muassa Audeista ja Porscheista jo tuttu ratkaisu.
Joillekin keulailme saattaa tuoda mieleen erään taannoin ranskalaistuneen saksalaisvalmistajan, mutta siihen on parempi totutella. EQC tulee nimittäin viitoittamaan tietä kaikille yhtiön tuleville sähköautoille.
Sisätiloistakaan ei löydy mitään radikaalia, vaan tyyli on jokseenkin mukailtu yhdistelmä tuttua GLC:tä, uudessa A-sarjassa debytoinutta MBUX-järjestelmää sekä EQ-malliston omia designelementtejä, kuten kulmikkaita ilmansuuttimia ja ruusukultaisia yksityiskohtia.
Sisätilat ovat ensitietojen mukaan samaa luokkaa kuin GLC:ssä, eli mukavat neljälle ja riittävät viidelle. Takakontti vetää penkit normaaliasennossa hieman varustelutasosta riippuen noin 500 litraa.
Pelkät akut painavat 650 kiloa
EQC ei tarjoaa mitään järisyttävää myöskään tekniikaltaan. Energia varastoidaan alustaan sijoitettuun 80 kWh:n akustoon, josta sitä tarjoillaan akselikohtaisille sähkömoottoreille, joiden yhteisteho on 300 kilowattia (408 hevosvoimaa). Vääntöä moottoreista saadaan mukavat 765 newtonmetriä.
Nollasta sataan ehditään karvan verran yli viidessä sekunnissa, ja huippunopeus on 180 kilometriä tunnissa. Autolla on massaa yli 2,4 tonnia, josta akkujen osuus on rapiat 650 kiloa.
Mercedes ilmoittaa EQC:n toimintamatkaksi täydellä latauksella 450 kilometriä, mutta tästä voinee tosielämän olosuhteissa nipistää pois satakin kilometriä.
Täysin tyhjäksi imetty akku latautuu Mersun omalla 7,2 kW:n kotilaturilla noin 11 tunnissa, kun taas 110 kW:n pikalatauksella päästään 80 prosentin lataustasoon vajaassa 40 minuutissa.
Kilpailu kiristyy
Ensi vuonna markkinoille saapuva EQC lähtee kilpailemaan ostajista muun muassa Tesla Model X:n, Audi e-tronin, BMW iX3:n sekä Jaguar I-Pacen kanssa, joista tosin vasta ensimmäisenä mainittu on jo myynnissä.
Audi e-tron esitellään 17. syyskuuta Yhdysvalloissa, ja EQC:n tapaan myös se saapuu myyntiin ensi vuonna. Bemarin vastausta saadaan puolestaan odotella myyntiin vuonna 2020.
EQC:n Suomi-hinnoista ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta 60 000 euron hintaluokka karvalakkimallille ei liene kovin kaukaa haettua.