Kimi Räikkönen on ollut F1-uransa viimeisinä vuosina kaikkea muuta kuin jäähdyttelijä.
Pääkuvan videolla Kimi Räikkösen henkeäsalpaava ohitusnäytös vuoden 2020 Portugalin GP:n avauskierroksella.
Kun Räikkösen sopimus Alfa Romeon kanssa julkaistiin syyskuussa 2018, vastaanottoa oli kahdenlaista. Toiset olivat aidosti innoissaan ympyrän sulkeutumisesta tällä tavoin, toisten mielestä huipputallista lähtöruudukon perälle hyppääminen oli vuoden 2007 maailmanmestarille täysin sopimaton arvonalennus.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen huomioitiin erityisellä tavalla – Alfa Romeolta osuva jäähyväisviesti F1-tykin kylkeen
Vaikka Räikkönen ei ole viime vuosina enää ajanut paalupaikoista, voitoista tai palkintokorokesijoituksista, hän on yhä osoittanut olevansa äärimmäisen etevä rattimies varsinkin kilpailuissa.
Aika-ajoissa vauhti ei ole ollut – muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta – enää vuosiin samalla tasolla kuin uran hurjimpina vuosina noin 15 vuotta sitten. Räikköstä pidettiin tuolloin koko F1-sarjan nopeimpana kuljettajana, ja näihin argumentteihin oli vaikea väittää vastaan.
– En ole enää niin nopea kuin 25-vuotiaana, Räikkönen itsekin myöntää auliisti Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa.
Kukaan tuskin unohtaa vuoden 2004 Britannian GP:n aika-ajoa, kun McLarenilla ajanut Räikkönen oli ensimmäisen sektorin jälkeen 0,439 sekuntia perässä Ferrarin Rubens Barrichelloa. Toisen sektorin jälkeenkin eroa oli vielä 0,270 sekuntia punaisen auton hyväksi, mutta koko kierroksen matkalla Räikkönen oli silti 0,072 Barrichelloa nopeampi ja saavutti näin F1-uransa kolmannen paalupaikan.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen muisteli legendaarista lausahdustaan, suomalaistähden selitys sai muut nauramaan – "Minä olin se viaton osapuoli"
Vuotta myöhemmin Räikkönen teki huippunopealla mutta vähintään yhtä hauraalla MP4-20-autolla tuhoisaa jälkeä Monacossa. Renault’n Fernando Alonso hävisi paalupaikkataistelun mykistävällä 0,481 sekunnin marginaalilla.
Ohituksia oikealta ja vasemmalta
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kolmen viime vuoden aikana Räikkönen on ajanut sarjan kolmanneksi hitainta autoa, ja hänen lähtöruutunsa onkin ollut keskimäärin 14,526. Tallikaveri Antonio Giovinazzi on kiilannut vain vaivoin (14,525) edelle, erityisesti tämän kauden esityksillään.
Väkevästä kilpailuvauhdista kertoo kuitenkin se, että Alfa Romeo -vuosinaan Räikkönen on kohentanut sunnuntaisin sijoitusta enemmän kuin kukaan muu: kaikkiaan 128 pykälää. Listalla toisena olevan Lance Strollin lukema on 108.
Tässä tilastossa on toki huomattava, että peräpään lähtöruuduista lähdettäessä on huomattavasti helpompi napsia sijoituksia kuin kärkipäästä lähdettäessä.
LUE MYÖS: Tässäkö syy sille, miksi supernopea Kimi Räikkönen voitti vain yhden MM-tittelin? – ”Hän oli vain kohauttanut olkapäitään”
Vertailun vuoksi, esimerkiksi Valtteri Bottas on parantanut sijoitustaan aika-ajoista itse kilpailuun yhteensä vain kolmella pykälällä kolmen viime vuoden aikana. Bottaksen tallikaverin Lewis Hamiltonin lukema on viisi pykälää.
Jos Bottaksen kohdalla huomioon otetaan hänen koko Mercedes-uransa (2017–2021), sijoitus on kohentunut aika-ajoista kilpailuun yhteensä vain seitsemällä pykälällä. Hänen takanaan ovat ainoastaan yhden osakilpailun tällä ajanjaksolla ajanut Jack Aitken (+1 pykälä) ja kaksi osakilpailua ajanut Pietro Fittipaldi (+1).
Jotain Bottaksen suorituksista kertoo kuitenkin se, että Hamiltonin lukema vastaavalla ajanjaksolla on +39. Hamiltonin on on ollut vieläpä Bottasta vaikeampi kohentaa sijoitustaan, sillä hänen keskimääräinen lähtöruutunsa viimeisen viiden vuoden ajalta on ollut sarjan paras (2,768) ennen Bottasta (3,860).
Portugali ei ollut poikkeus
Jos F1-seuraajia pyytää valitsemaan Räikkösen uran viimeisiltä vuosilta yhden erityisen hyvin mieleen jääneen kohokohdan, voinee melkoisella varmuudella sanoa, että valtaosa valitsee vuoden 2020 Portugalin GP:n avauskierroksen.
Räikkönen starttasi Portimaon radalla ajettuun kilpailuun 16. lähtöruudusta. Hän nousi ensimmäisen kierroksen aikana seitsemänneksi ja heti pian toisen kierroksen alkaessa kuudenneksi.
Pääkuvan videolla Kimi Räikkösen henkeäsalpaava ohitusnäytös vuoden 2020 Portugalin GP:n avauskierroksella.
Räikkönen oli kärkikymmenikön ulkopuolella ainoa kuljettaja, joka aloitti kilpailun pehmeällä renkaalla. Rengasvalinta osoittautui oikeaksi, sillä rata-alueella tihkusi kilpailun alkaessa vettä ja pehmeä rengas toimi näissä olosuhteissa huomattavasti keskikovaa paremmin.
Tämä Räikkösen suoritus palkittiin FIAn viimevuotisessa gaalassa Action of the Year -palkinnolla, kauden mahtavimpana hetkenä. Voittaja valittiin maailmanlaajuisella yleisöäänestyksellä.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen ällistyttävä suoritus puhutti lehdistötilaisuudessa: Max Verstappen järkyttyi nähdessään suomalaisen peileissä – "Mitä oikein tapahtuu"
Portugalin GP ei kuitenkaan ole ainoa kerta, kun Räikkönen on ollut Alfa Romeon ratissa hereillä lähtövalojen sammuttua. Viimeisinä Ferrari-vuosinaan Räikköstä kritisoitiin hänen huonoista starteistaan ja sijoitusten menettämisestä avauskierroksella, mutta Alfa Romeo -aikoina kaikki on ollut toisin.
Tässäkin tietysti auttaa se, että viimeisten kolmen vuoden aikana Räikkönen on startannut kilpailuihin lähempää peräpäätä kuin kärkipäätä.
Kolmen viime kauden aikana Räikkönen on kohentanut avauskierroksella sijoitustaan sarjan toiseksi eniten. Edellä on vain tallikaveri Giovinazzi lukemin 70–62.
Kun otanta laajennetaan myös Bottakseen ja otetaan taas huomioon koko hänen Mercedes-uransa, tulos on suomalaisittain varsin surkea. Bottas on menettänyt viiden kauden aikana avauskierroksella peräti 62 sijaa, enemmän kuin kukaan muu. Hamitonin lukema on huomattavasti maltillisempi (-24).
Alla kattava tilastopaketti viime kausien lähtöruutujen ja kisasijoitusten suhteista sekä saavutetuista ja menetetyistä sijoituksista kilpailuissa.
Keskimääräiset lähtöruudut ja kisasijoitukset 2017–2021:
kuljettaja: | lähtöruutu: | sijoitus kisassa: | ruutulipulla: |
Lewis Hamilton | 2,768 | 2,361 | 97 kertaa |
Max Verstappen | 4,830 | 3,420 | 81 |
Valtteri Bottas | 3,860 | 3,824 | 91 |
Sebastian Vettel | 6,610 | 6,233 | 90 |
Daniel Ricciardo | 8,810 | 6,500 | 78 |
Charles Leclerc | 7,850 | 6,910 | 67 |
Carlos Sainz | 9,750 | 7,795 | 83 |
Lando Norris | 8,356 | 7,868 | 53 |
Sergio Pérez | 9,684 | 8,133 | 90 |
Alexander Albon | 9,447 | 8,361 | 36 |
Esteban Ocon | 10,139 | 8,631 | 65 |
Kimi Räikkönen | 10,041 | 8,862 | 87 |
Felipe Massa | 10,263 | 9,353 | 17 |
Pierre Gasly | 10,659 | 9,356 | 73 |
Nico Hülkenberg | 10,815 | 9,447 | 47 |
Fernando Alonso | 12,115 | 10,152 | 46 |
Daniil Kvjat | 12,698 | 10,978 | 45 |
Lance Stroll | 13,717 | 11,325 | 83 |
Jolyon Palmer | 15,125 | 12,000 | 11 |
Romain Grosjean | 12,597 | 12,172 | 58 |
Kevin Magnussen | 13,089 | 12,175 | 63 |
Yuki Tsunoda | 13,333 | 12,177 | 17 |
Stoffel Vandoorne | 15,244 | 12,182 | 33 |
Marcus Ericsson | 15,951 | 13,194 | 31 |
Antonio Giovinazzi | 14,607 | 13,393 | 56 |
Brendon Hartley | 16,040 | 13,667 | 18 |
Pascal Wehrlein | 16,444 | 13,867 | 15 |
George Russell | 15,170 | 14,320 | 50 |
Sergei Sirotkin | 16,143 | 14,833 | 18 |
Nicholas Latifi | 17,216 | 15,242 | 33 |
Jack Aitken | 17,000 | 16,000 | 1 |
Mick Schumacher | 17,476 | 16,611 | 18 |
Robert Kubica | 18,522 | 16,714 | 21 |
Nikita Mazepin | 18,429 | 17,813 | 16 |
Pietro Fittipaldi | 18,500 | 18,000 | 2 |
Keskimääräiset lähtöruudut ja kisasijoitukset 2019–2021:
kuljettaja: | lähtöruutu: | sijoitus kisassa: | ruutulipulla: |
Lewis Hamilton | 2,500 | 2,386 | 57 kertaa |
Max Verstappen | 3,610 | 2,960 | 50 |
Valtteri Bottas | 3,996 | 3,923 | 52 |
Charles Leclerc | 6,254 | 5,745 | 51 |
Carlos Sainz | 8,932 | 7,077 | 52 |
Sergio Pérez | 9,456 | 7,615 | 52 |
Lando Norris | 8,356 | 7,868 | 53 |
Daniel Ricciardo | 9,407 | 7,980 | 51 |
Alexander Albon | 9,447 | 8,361 | 36 |
Pierre Gasly | 9,017 | 8,404 | 52 |
Sebastian Vettel | 9,119 | 8,692 | 52 |
Esteban Ocon | 10,447 | 8,807 | 31 |
Fernando Alonso | 10,476 | 9,550 | 20 |
Nico Hülkenberg | 11,458 | 10,000 | 19 |
Lance Stroll | 12,603 | 10,375 | 48 |
Daniil Kvjat | 12,868 | 10,647 | 34 |
Kimi Räikkönen | 14,526 | 12,076 | 53 |
Yuki Tsunoda | 13,333 | 12,177 | 17 |
Antonio Giovinazzi | 14,525 | 13,418 | 55 |
Romain Grosjean | 13,694 | 13,731 | 26 |
Kevin Magnussen | 14,053 | 13,767 | 30 |
George Russell | 15,170 | 14,320 | 50 |
Nicholas Latifi | 17,184 | 15,242 | 33 |
Jack Aitken | 17,000 | 16,000 | 1 |
Mick Schumacher | 17,476 | 16,611 | 18 |
Robert Kubica | 18,522 | 16,714 | 21 |
Nikita Mazepin | 18,429 | 17,813 | 16 |
Pietro Fittipaldi | 18,500 | 18,000 | 2 |
Kilpailussa saavutetut/menetetyt sijoitukset 2017–2021*:
kuljettaja: | sijaa: |
Lance Stroll | 203 |
Daniel Ricciardo | 166 |
Sergio Pérez | 134 |
Carlos Sainz | 130 |
Kimi Räikkönen | 127 |
Max Verstappen | 118 |
Stoffel Vandoorne | 103 |
Esteban Ocon | 101 |
Marcus Ericsson | 95 |
Fernando Alonso | 92 |
Daniil Kvjat | 87 |
Antonio Giovinazzi | 67 |
Nicholas Latifi | 66 |
Pierre Gasly | 59 |
George Russell | 46 |
Alexander Albon | 40 |
Lewis Hamilton | 39 |
Romain Grosjean | 38 |
Robert Kubica | 38 |
Pascal Wehrlein | 38 |
Charles Leclerc | 36 |
Nico Hülkenberg | 34 |
Brendon Hartley | 33 |
Kevin Magnussen | 31 |
Sergei Sirotkin | 30 |
Sebastian Vettel | 29 |
Jolyon Palmer | 27 |
Mick Schumacher | 21 |
Felipe Massa | 20 |
Lando Norris | 17 |
Yuki Tsunoda | 11 |
Nikita Mazepin | 10 |
Valtteri Bottas | 7 |
Jack Aitken | 1 |
Pietro Fittipaldi | 1 |
Kilpailussa saavutetut/menetetyt sijoitukset 2019–2021*:
kuljettaja: | sijaa: |
Kimi Räikkönen | 128 |
Lance Stroll | 108 |
Sergio Pérez | 92 |
Carlos Sainz | 90 |
Daniil Kvjat | 79 |
Nicholas Latifi | 66 |
Antonio Giovinazzi | 63 |
Daniel Ricciardo | 56 |
Esteban Ocon | 50 |
George Russell | 46 |
Alexander Albon | 40 |
Robert Kubica | 38 |
Max Verstappen | 37 |
Nico Hülkenberg | 23 |
Mick Schumacher | 21 |
Fernando Alonso | 20 |
Sebastian Vettel | 19 |
Lando Norris | 17 |
Yuki Tsunoda | 11 |
Pierre Gasly | 11 |
Nikita Mazepin | 10 |
Romain Grosjean | 7 |
Lewis Hamilton | 5 |
Charles Leclerc | 3 |
Valtteri Bottas | 3 |
Jack Aitken | 1 |
Pietro Fittipaldi | 1 |
Kevin Magnussen | -5 |
Avauskierroksella saavutetut/menetetyt sijoitukset 2017–2021**:
kuljettaja: | sijaa: |
Lance Stroll | 140 |
Kevin Magnussen | 94 |
Antonio Giovinazzi | 70 |
Carlos Sainz | 48 |
Charles Leclerc | 39 |
Esteban Ocon | 38 |
Sergio Pérez | 35 |
Nico Hülkenberg | 31 |
Max Verstappen | 27 |
Marcus Ericsson | 23 |
Sergei Sirotkin | 23 |
Kimi Räikkönen | 22 |
Robert Kubica | 22 |
Felipe Massa | 19 |
Jolyon Palmer | 19 |
Mick Schumacher | 17 |
Nikita Mazepin | 14 |
Stoffel Vandoorne | 14 |
Fernando Alonso | 14 |
Pierre Gasly | 13 |
Brendon Hartley | 9 |
George Russell | 5 |
Nicholas Latifi | 3 |
Pietro Fittipaldi | 3 |
Jack Aitken | 2 |
Jenson Button | 0 |
Paul di Resta | 0 |
Daniel Ricciardo | -5 |
Daniil Kvjat | -9 |
Pascal Wehrlein | -9 |
Sebastian Vettel | -21 |
Lewis Hamilton | -24 |
Lando Norris | -28 |
Alexander Albon | -41 |
Romain Grosjean | -50 |
Valtteri Bottas | -62 |
Avauskierroksella saavutetut/menetetyt sijoitukset 2019–2021**:
kuljettaja: | sijaa: |
Antonio Giovinazzi | 70 |
Kimi Räikkönen | 62 |
Lance Stroll | 59 |
Kevin Magnussen | 56 |
Charles Leclerc | 27 |
Robert Kubica | 22 |
Carlos Sainz | 21 |
Mick Schumacher | 17 |
Nikita Mazepin | 14 |
Sebastian Vettel | 12 |
Nico Hülkenberg | 8 |
George Russell | 5 |
Esteban Ocon | 4 |
Yuki Tsunoda | 4 |
Daniil Kvjat | 4 |
Lewis Hamilton | 3 |
Nicholas Latifi | 3 |
Pietro Fittipaldi | 3 |
Fernando Alonso | 2 |
Jack Aitken | 2 |
Sergio Pérez | 0 |
Daniel Ricciardo | -8 |
Max Verstappen | -20 |
Pierre Gasly | -24 |
Lando Norris | -28 |
Valtteri Bottas | -39 |
Alexander Albon | -41 |
Romain Grosjean | -42 |
* Mukaan on laskettu vain kilpailut, joissa kuljettaja on ajanut maaliin saakka.
** Mukaan on laskettu vain kilpailut, joissa kuljettaja on ajanut ensimmäisen kierroksen loppuun saakka.