Subarun moottoriurheiluosasto STI (Subaru Tecnica International) esitteli piristetyn version malliston lippulaiva WRX STI:stä.
Nimellä S207 kulkeva erikoismalli perustuu Subaru WRX STI -malliin. S207 on kuitenkin käynyt läpi merkittäviä muutoksia ja se on 70 kiloa lähtökohtaansa kevyempi. 2,5-litrainen turboboxeri on vaihtunut 2,0-litraiseen, mutta 28 hevosvoimaa tehokkaampaan ja 24 Nm enemmän vääntöä tarjoavaan moottoriin. Kokonaistehoa uudessa erikoismallissa on siis 328 hevosvoimaa ja vääntöä 431 Nm.
Ajettavuutta on hiottu entisestään Suzukan ja Nürburgringin moottoriradoilla. Siellä saatujen kokemuksia perusteella ohjauksen välityssuhdetta on nopeutettu ja raideleveyttä on levennetty viidellä millillä sekä edessä että takana. Käsiteltävyyteen on haettu lisää näppäryyttä säätämällä uudelleen nelivetojärjestelmää ja keskitasauspyörästön toimintaa. Kuljettajalla on valittavissaan kolme esivalittua ohjelmaa. Perustilassa nelivetojärjestelmän voimanjako on suhteessa 41 % eteen ja 59 % taakse.
Ulkonäöllisesti auton erottaa aggressiivisemmista puskureista sekä uudesta isosta takaspoilerista. Vanteiden takaa pilkistävät isot Brembon valmistamat jarrut ja sisältä löytyvät Recaron valmistamat kuppi-istuimet. Myös mittaristoa on muokattu sporttisempaan suuntaan.
Valitettavasti tämä S207-erikoismallia valmistetaan vain 400 kappaletta, ja sitä myydään vain Japanissa. Mallin myynti alkoi Tokion autonäyttelyssä ja päättyy maaliskuun 6. päivä 2016.
Kuvat: Vesa Eskola