Subaru esitteli uuden pieniin SUV-malleihin kuuluvan XV:n Genevessä. XV esiteltiin ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2011, ja nyt malli on nyt uudistunut kokonaisuudessaan.
Kyseessä on ensimmäinen Subarun Global-perusrakenteelle Euroopassa lanseerattava uutuusmalli. Uusi Global-perusrakenne on Subarun historian suurin yksittäinen auton kokonaissuorituskykyä parantava uudistus. Sen luvataan parantavan ajovakautta, vaimentavan korin ääniä ja värinää sekä lisäävän jousituksen jäykkyyttä 70-100 prosenttia nykyisiin malleihin nähden.
XV:n mitoissa on tapahtunut muutosta suurempaan joka suunnassa ja painopistettä on madallettu. Sen ilme on muuttunut leveämmäksi ja urheilullisemmaksi.
Myös ohjaamo on suunniteltu uudelleen. Ergonomiaa on parannettu, materiaalit uusittu ja toiminnot päivitetty 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, johon voi liittää älypuhelintoiminnot.
Subaru XV:n voimalinja on 80 prosenttisesti uudistettu 2,0-litran polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu nelisylinterinen boxermoottori, joka tarjoaa tehoa 156 hevosvoimaa. Uudistuksessa on keskitytty moottorin keveyteen ja taloudellisuuteen. Moottorin pariksi vakiovaihteistona löytyy portaaton automaattivaihteisto, joka käsittää myös maasto-olosuhteisiin kehitetyn X Mode -järjestelmän. Järjestelmä kontrolloi jyrkissä nousuissa kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien käyttöä, ja avustaa tarvittaessa. Maastoajoa helpottaa myös 22 sentin maavara.
Vakiovarustukseen on lisätty kuljettajaa avustavia järjestelmiä estämään törmäyksiä ja peräänajoja sekä tunnistamaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot.
Uusi Subaru XV saapuu Suomeen loppuvuoden aikana. Sen hinta vahvistetaan myöhemmin.
Kuvat: Mikko Autio