Sunnuntaina raekuurot moukaroivat ympäri Suomea aiheuttaen vahinkoja autoihin. PDR-teknikko Vesa Mattila Herttoniemen Autoklinikalta kertoo vastaavanlaisten ongelmien yleistyneen viime vuosina.
Muualla Euroopassa on kärsitty raekuurojen aiheuttamista ongelmista vuosia, mutta nyt ilmiö on Mattilan mukaan rantautunut Suomeenkin.
– Kollegoiden kanssa ollaan 10–15 vuotta tehty kolhun korjauksia. Alkuaikoina ei ollut läheskään näin paljon ja jos olikin niin huomattavasti pienempiä kolhuja.
Mattilan mukaan rakeiden koko on kasvanut ja vaurioiden määrä lisääntynyt.
Ihmissilmä hakeutuu Mattilan mukaan yleensä isoimpiin kolhuihin, mutta kun korjaukseen tuotua autoa tarkistellaan valolla, paljastuu kolhujen laajuus.
– Valolla tarkistaessa ovista, katosta ja konepelleiltä löytyy enemmän kuin 10–20 kolhua.
Mattila kertoo raekuurojen rikkoneen jopa autojen tuulilaseja.
Lue myös: Automatka sai hurjan käänteen, kun rakeet rikkoivat autosta tuulilasin — ”yllätti aivan täysin”
1:34
Kolhut korjataan käsityönä, käyttäen PDR-tekniikkaa. Lyhenne tulee englannin sanoista paintless dent repair, mikä tarkoittaa lommojen korjaamista maalaamatta.