Tältä näyttää jättirakeiden runtelema Tesla – MTV vieraili autokorjaamolla, jossa konepeltien kymmeniä kolhuja korjattiin käsipelillä

2:59img
Korjaamoilla työn alla aiempaa enemmän raevaurioita – "Raevauriot ovat viime vuosina lisääntyneet"
Julkaistu 29.08.2022 22:38

Tuulia Kuusela

tuulia.kuusela@mtv.fi

Toimittajan kuva

Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Sunnuntaina raekuurot moukaroivat ympäri Suomea aiheuttaen vahinkoja autoihin. PDR-teknikko Vesa Mattila Herttoniemen Autoklinikalta kertoo vastaavanlaisten ongelmien yleistyneen viime vuosina.

Muualla Euroopassa on kärsitty raekuurojen aiheuttamista ongelmista vuosia, mutta nyt ilmiö on Mattilan mukaan rantautunut Suomeenkin.

– Kollegoiden kanssa ollaan 10–15 vuotta tehty kolhun korjauksia. Alkuaikoina ei ollut läheskään näin paljon ja jos olikin niin huomattavasti pienempiä kolhuja.

Mattilan mukaan rakeiden koko on kasvanut ja vaurioiden määrä lisääntynyt.

Ihmissilmä hakeutuu Mattilan mukaan yleensä isoimpiin kolhuihin, mutta kun korjaukseen tuotua autoa tarkistellaan valolla, paljastuu kolhujen laajuus.

– Valolla tarkistaessa ovista, katosta ja konepelleiltä löytyy enemmän kuin 10–20 kolhua. 

Mattila kertoo raekuurojen rikkoneen jopa autojen tuulilaseja.

Lue myös: Automatka sai hurjan käänteen, kun rakeet rikkoivat autosta tuulilasin — ”yllätti aivan täysin”

1:34img

Tältä näytti, kun rajut raekuurot ja ukkosmyräkät moukaroivat Etelä-Suomea – kuvakooste katsojien lähettämistä videoista ja kuvista

Kolhut korjataan käsityönä, käyttäen PDR-tekniikkaa. Lyhenne tulee englannin sanoista paintless dent repair, mikä tarkoittaa lommojen korjaamista maalaamatta.

Jokainen kolhu korjataan erikseen ja hinta määräytyy raekuurotaulukon mukaan. Katso aiheesta lisää videolta!

Lue myös: Sunnuntain raekuurot vaurioittivat jopa satoja autoja – lommojen korjaamiseen on mullistava menetelmä: "Supergurutyötä"

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus