Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."

Mitsubishi1
Kuvassa Mitsubishi Outlander, jonka kaupan kuluttaja sai purettua.
Julkaistu 21.02.2025 06:45
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Myyjäliike vakuuttaa toimivansa pelisääntöjen mukaan.

Imatralainen Antti kertoo ostaneensa käytetyn Mitsubishi Outlander PHEV -lataushybridin joulukuussa 2023. 

Vuoden 2014 vuosimallista hän maksoi 12 990 euroa. Auton mittarissa oli kaupantekohetkellä 224 000 kilometriä.

Toimitus on nähnyt kauppakirjan, muut asiapaperit ja myyjän kanssa käydyt Whatsapp-keskustelut. 

Myös Antin henkilöllisyys on tiedossa. Hän ei halua koko nimeään juttuun lastensa vuoksi.

Ennen kauppoja Antti sai myyjältä käsityksen, että katumaasturin ajoakku on vaihdettu uuteen jossain vaiheessa. 

Myyjä myös toimitti Antille tulosteen, jossa ajoakun kapasiteetiksi kerrottiin 97,9 prosenttia. Antti painottaa, että ajoakun hyvä kunto oli autokaupan edellytys.

Kun auto toimitettiin Kuopiosta Imatralle, sen ajoakku oli lähes täynnä. Tämä herätti Antissa jälkeenpäin epäilyksiä liikkeen rehellisestä toiminnasta.

– Jos auto olisi ajettu sen normaalilla toimintatilalla perille lataamatta sitä välillä moottorilla tai latauspisteessä, olisi sen ajoakku perille saapuessa ollut tyhjä, Antti toteaa.

– Kuljettaja soitti Puumalasta ja ilmoitti saapumisajankohdan, jonka perusteella hänellä ei ollut tilaisuutta ladata akkua sähköllä ennen saapumistaan.

Lue myös: Henriikan selviytyminen vakavasta kolarista oli hilkulla – näin hän juhlistaa "viiden sentin päivää"

Ongelmia tien päällä

Melko pian Mitsubishin kanssa tuli ongelmia. Alkuvaiheessa auton kantama oli lähellä odotettua, mutta sittemmin kun ajoakku tyhjentyi, auto saattoi hyytyä täysin, eikä siirtynyt enää polttomoottoriajoon. 

Noin vuosi kauppojen jälkeen kävi ilmi, että auton akku oli alkuperäinen. 

Antti tarkisti ajoakun kyljestä löytyvästä sarjanumerotarrasta, että akun valmistusajaksi oli merkitty lokakuu 2013, joka on myös auton valmistusajankohta.

Antti alkoi epäillä, että autoon oli myynnin yhteydessä tehty ajoakun tilasta kertovan BMU-yksikön nollaustoimenpide, jonka vuoksi ajotietokone oli näyttänyt akulle todellista parempaa kantamaa. 

Antti oli ottanut käyttöön autolle suunnitellun PHEV Watchdog-ohjelmiston, joka näytti akun kunnon nopeaa laskemista ja mikä myös viittasi tällaiseen toimenpiteeseen.

Noin vuosi auton hankinnasta Antti arvioi ohjelmiston avulla, että ajoakun kunto oli vain 52 prosenttia täydestä kapasiteetista. 

Antti teki rikosilmoituksen

Antin mukaan autoliike suostui vasta siinä vaiheessa käsittelemään reklamaation, kun hän lähetti sille kuvankaappauksen Whatsapp-keskustelusta, jossa myyjä ilmoitti akun olevan kunnossa.

Kuvakaappaus sisälsi myös akkutestiraportin.

– Välittömästi tämän jälkeen, vielä samana päivänä, alkoi tapahtua ja yritys ilmoitti halukkuudestaan ostaa auto takaisin, Antti kertoo.

– Missään vaiheessa he eivät varsinaisesti myöntäneet mitään virhettä tapahtuneen ja selvästi välttelivät kaupan purkamisesta puhumista.

Antti teki asiasta rikosilmoituksen Lounais-Suomen poliisille. 

Todisteiksi hän esitti myyjän kanssa käydyn Whatsapp-keskustelun, akkutestiraportin ja sähköpostinvaihdon, jossa myyjäliike kiistää vastuunsa asiassa.

Antin mukaan liike kuitenkin myönsi toimittaneensa akkutestiraportin ja myös myyjä muisti tehneensä kyseiset kaupat, mikä ilmenee sähköposteista.

Jutun tekemisen aikana Antti otti yhteyttä toimitukseen ja kertoi, että hän sai kaupan purettua. Tilille palautui auton myyntihinta vähennettynä käyttöhyödyllä, mikä tässä tapauksessa oli reilut 1200 euroa.

Antin asianajaja suositteli sopimuksen tekemistä, sillä oikeudellinen tie olisi pitkä ja kallis. 

Jutun kirjoittamisen aikana poliisi ilmoitti Antille, että rikosilmoituksen esitutkinta on päätetty jättää tekemättä.

Lue myös: Kolmannes autoilijoista ärsyyntyy tähän talviseen ilmiöön – löytyykö sinulta malttia?

Uskaltaako käytetyn ostaa?

Antti oli ostanut auton Autollecomista. MTV Uutiset tavoitti Autollecomin toimitusjohtaja Tero Sirniön ja jälkimarkkinointipäällikkö Sami Härkösen

He eivät ota kantaa Antin tapaukseen, mutta kommentoivat käytettyjen autojen kauppaa ja liiketoimintaansa yleisellä tasolla.

Niin toimitusjohtaja kuin jälkimarkkinointipäällikkö vakuuttavat, että heidän yrityksensä tekee rehtiä liiketoimintaa.

– Eihän meidän intressi ole, että auto on viallinen ja se vika salataan ja auto myydään siten, että olisimme tietoisia vian olemassaolosta, Sirniö sanoo.

Myös Härkönen sanoo, että käytetyn auton ostaminen on turvallista. Hänen mukaansa lähtökohta on, että ostettu auto vastaa asiakkaan odotuksia.

Liikevaihto noin 140 miljoonaa

Yrityksen liikevaihto on noin 140 miljoona, mutta Sirniö ei allekirjoita väitettä, että kuluttaja olisi heikoilla näin suuren yrityksen kanssa, mikäli kaupoista tulee kiistaa.

– Emmehän me mitenkään ajattele omien oikeuksiemme olevan suhteessa liikevaihtoon.

– Kyllähän meillä arvot ja moraalipohja määrittelevät sen toiminnan laadun ja sen tason, mihin me aina omassa toiminnassamme pyrimme.

Onko käytetyn auton ostamisessa aina jonkinlainen riski?

– Ainahan kaikkien tuotteiden ostamisessa kuluttajalla, riippumatta tuotteesta, niin ainahan siinä on joku riski. Mutta se miten sen riskin realisoituminen hoidetaan, niin se on minusta hirveän olennainen kysymys, toteaa Sirniö.

– Ei siinä käytetyn auton ostossa ole sen suurempaa riskiä kuin minkään muunkaan käytetyn tavaran ostosta, sanoo puolestaan Härkönen.

Lue myös: 

Ostettu auto olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua

1:25imgJos käytetyssä autossa on vikaa, milloin voi vaatia kaupan purkamista?

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat