Kolminkertainen Suomen MM-rallin voittaja Jari-Matti Latvala ennakoi Jyväskylän-osakilpailusta tiukkaa kilpailua. Hän tähtää jo neljänteen voittoonsa kotirallissa.
Toyota-kuljettajalla on tältä kaudelta jo yksi voitto: Ruotsin MM-rallista helmikuulta.
Minkä arvosanan antaisit itsellesi tässä vaiheessa kautta?
8,5. Olen ajanut tasaisesti, ja vauhtia on ollut, mutta esimerkiksi Korsikalla ajoin huonosti alussa. Argentiinassa hyydyin, joten niissä oli vähän notkahduksia. Toisaalta taas kauden kaksi ensimmäistä kilpailua (Monte Carlossa ja Ruotsissa) olivat täyden kympin suorituksia.
Kuinka paljon olet käynyt tallipäällikkö Tommi Mäkisen kanssa läpi itse ajamista?
Tommi on sanonut, että keskity autoon ja keskity ajamiseen. Säätöjä tai mitään muuta ei tarvitse miettiä. Tommi on mentoroinut minua nimenomaan ajamiseen ja antanut myös vapaat kädet, eikä mitään niin sanotusti isoja linjauksia, joiden mukaan pitäisi toimia. Meillä on molemminpuolinen luottamus tekemiseen, mikä on todella tärkeää.
Mikä on ollut kauden hienoin hetki tähän mennessä?
Ruotsin MM-rallin voitto ehdottomasti. Se oli niin hieno hetki. Voittoa ei kukaan odottanut ehkä edes vielä koko tältä kaudelta, ja sitten se tuli jo toisessa kilpailussa.
Missä ovat tänä vuonna Neste Rallin ratkaisunpaikat? Ketkä ovat kovimmat kilpakumppanit?
Isoimmat erot tulevat lauantaina, kun ajetaan Päijälä ja Ouninpohja. Perjantainakin on toki monta pätkää, mutta silloin mennään todennäköisesti pienemmillä eroilla. Jos kesä pysyy tällaisena, niin aura-auton rooli ei ole silloin niin paha. Thierry Neuville tuntee varmaan painetta, että hänen täytyy nyt mennä, ja Ott Tänak on ajanut todella hyvin. Esapekka Lappi ja Juho Hänninen menevät myös varmasti kovaa. Voittajaehdokkaita on nyt paljon, ja kärkisijoista tulee kova kamppailu.
Timo Jouhki (manageri) on kehunut testaustaitojasi, mikä testaamisessa on tärkeintä?
Kaikista tärkeintä on tehdä oikeita johtopäätöksiä ja taito kuvailla oikein insinööreille, miten auto käyttäytyy. Jos auton toimintaa ei pysty kuvailemaan, niin vaarana voi olla, että säädöissä lähdetään menemään väärään suuntaan. Yleensä olen insinöörien kanssa samoilla linjoilla säädöistä, mutta joskus voi olla eri näkemyksiä. Useimmissa tapauksissa data ja kuljettajan tunne autosta kulkevat yhdessä.
Millä tunnelmilla starttaat MM-sarjan kotiralliisi, Neste Ralliin?
Fiilis on hyvä. Siinä on ehkä sellaista tietynlaista painetta, kun kotikisa on edessä. Se on kuitenkin positiivinen asia, ja on hienoa päästä ajamaan taas kotiyleisön eteen. Motivaatio kilpailuun on todella korkea.
WRC-autoilla Neste Rallissa ajaa nyt peräti neljä suomalaista, tuleeko teillä kova jäsentenvälinen kilpailu?
On erittäin hienoa, että suomalaisia on näin monta mukana WRC-kalustolla. Minulla on kokemusta MM-sarjasta eniten, joten tallikaverit Juho ja Esapekka varmaan ainakin vähän seurailevat, että mitä minä teen. Mutta varmasti heillä on halua päihittää minut. Sisäinen kilpailu on pelkästään positiivinen asia, sillä se laittaa antamaan itsestään kaikki peliin.
Soiko Maamme-laulu rallisunnuntaina Paviljongilla?
Nyt kun alla on suomalainen tiimi, suomalainen auto ja töitä on tehty kovasti, niin ei Neste Ralliin kannata lähteä varmistelemaan mitään muita sijoja. Siitä lähdetään, että voitosta ajetaan.
Suomen MM-ralli ajetaan 27. - 30. heinäkuuta.
Lähde: AKK Sports Oy:n/Neste Rallin tiedote