Esapekka Lapilla on edessään kauden viides MM-ralli tällä viikolla Keski-Suomessa
Lappi pääsee vauhtiin torstai-iltana Harjun kaupunkierikoiskokeella ja tavoitteena on juhlia viikonlopun päätteeksi palkintopallilla. Pieksämäkeläinen on kertaalleen tällä kaudella yltänyt kolmen parhaan joukkoon, mutta matkalle on mahtunut myös muutama harmillinen keskeytys.
– Vauhtia on ollut hyvää joka alustalla. Sitten on ollut muutamat keskeytykset ja Ruotsin hyvä tulos. Kausi on mennyt vähän fifty-sixty. Ei nyt mikään huippu, mutta ei mikään katastrofikaan, Lappi kuvailee MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Suomen MM-rallissa kuohuu! Pääsponsorilta tiukka kannanotto venäläiskuljettajista
Kolmoskuskina Lapilta ei odoteta, että hän kamppailisi rallista toiseen kisojen voitoista. Tärkeintä on varmistaa tiimille pisteitä, jos kärkikuskeille Kalle Rovanperälle tai Elfyn Evansille tapahtuu jotain. Lappi on luottavainen, että työt Toyotan tallissa jatkuvat myös ensi kaudella, mikäli seuraavat pari rallia sujuvat plusmerkkisesti.
– Varmaan tilanne on enemmän siitä kiinni, mitä kukakin haluaa. Uskoisin kuitenkin, että järkevillä tuloksilla töitä voisi olla ensi vuonnakin, mutta minä en tiedä niistä asioista. Jos hölmösti ajaa, niin se varmasti takaa, että töitä ei ole, Lappi miettii.
– Sitten taas vastavuoroisesti, jos ajaa järkevästi hyviä tuloksia, se varmasti edesauttaa asioita. Jos pystymme Suomessa neljän parhaan joukkoon ajamaan, se on varmasti riittävä tulos.
Suomen jälkeen kausi jatkuu Belgian asvaltilla, jonne Lappi pääsee myös ajamaan. Sitä seuraava Kreikan MM-ralli saattaa kuulua Sebastien Ogierin ohjelmaan, jonka kanssa suomalainen Toyotan kolmatta tehdastallin autoa tällä kaudella jakaa.
– Jos Belgiassa ollaan viiden sakissa, niin se on varmasti riittävä. Näin minä ainakin itse näkisin tilanteen. Mutta voinhan olla väärässäkin. En minä silti usko, että meidän tarvitsee sen enempää tiimille tuoda tulosta.
Torstaina käynnistyvään Suomen MM-ralliin Lappi testasi viime perjantaina. Pieksämäkeläinen sai nautiskella ehjästä testipäivästä ilman suurempia murheita. Keski-Suomen sorateillä säätöjen on oltava kohdillaan, mikäli mielii kärkisijoista taistella.
– Suomessa pitää olla ehdottomasti kaikista jäykin auta koko MM-sarjan sorakisoista. Vetopidolla ei oikeastaan ole edes niin väliä, mutta sivuttaispito on tärkeää. Sen saa, kun tekee autosta jäykän. Silloin auto tukee kovavauhtisissa mutkissa ja painaa rengasta maahan, Lappi kuvailee.
– Hyppyjä täällä on myös paljon, joten iskareiden pitää olla kunnossa, jotta auto ei rytki ja hajoa alastuloissa.