Teemu Suninen ajaa viikonloppuna ensimmäisen asfalttirallinsa Hyundain Rally1-autolla.
Suninen lähtee Keski-Euroopan haastavaan asfalttikisaan hyvin maltillisin odotuksin. Lähtöpaikka ei ole hyvä ja kaiken päälle
tieolosuhteet vaihtelevat tiuhaan.
– Odotan innolla, mitä voimme saada täällä aikaan. Minun pitää ottaa nyt vain askel kerrallaan. Jossain vaiheessa tulee varmasti ongelmia, mutta täytyy vain koittaa sopeutua ja ottaa paras irti, Suninen sanoo.
Suninen on päässyt tällä kaudella ajamaan kolme rallia Hyundain Rally1-autolla. Hän oli mukana Virossa, Suomessa sekä Chilessä. Edellä mainitut olivat kaikki sorakilpailuja, mutta nyt haaste on täysin erilainen, kun ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa asfaltilla.
Näytönpaikka on komea, mutta tuo samalla myös paineita suomalaiselle.
– Sanoisin näin, että he laittavat minut nyt vähän niin kuin kylmään veteen ja katsovat, osaanko uida. Mutta tämä on myös hyvä tapa nähdä, miten hallitsen tämän tilanteen. Paperilla jos katsotaan, niin tämä on minulle vaikein ralli koko kalenterissa. Olosuhteet voivat vaihdella ja tiet ovat hyvin erilaisia päivien välissä. Tästä tulee iso haaste, Suninen myönsi.
Suninen oli erinomaisessa vauhdissa Chilessä, mutta viimeisen päivän ulosajo pilasi lopulta harmittavasti kaiken. Suninen toteaa, että lähestyminen Keski-Euroopan rallia kohtaan olisi samanlainen, vaikka Chilen ulosajoa ei olisikaan tapahtunut.
– Joo, ei siinä mitään erilaista olisi. Tämä on nyt ensimmäinen asfalttikilpailu tällä autolla. En tiedä, millainen taikuri sitä saisi
olla, että vetäisi kolmen joukkoon näiltä lähtöpaikoilta, hän sanoi suoraan.
Suninen oli tyytyväinen testierikoiskokeen antiin. Auto tuntui hyvältä.
– Ihan hyvä fiilis oli. Tietyypit muuttuvat tosi paljon päivittäin. Jos ihan rehellisesti sanotaan, niin yhdessä päivässä et voi tehdä autoa kolmelle eri tielle. Se on vaan ihan fakta, Suninen ennakoi.
LUE MYÖS: Voiko Esapekka Lappi jopa lopettaa uransa? Näin suomalainen vastasi
Ensi kauden neuvottelut
Sunisen tulevaisuus on tällä hetkellä vielä auki. Miten pitkällä ne neuvottelut ensi kaudesta nyt todellisuudessa ovat?
– En tiiä. Mun mielestä nuo sorasuoritukset olivat nyt hyviä ja suunta oli koko ajan ylöspäin. Chile oli mun mielestä iso plussa. Kaksi päivää oltiin podiumtaistelussa mukana ja jopa johdettiin rallia. Oli siinä erittäin hyviä asioita, Suninen sanoi.
– Kyllä mä sanon, että saa siihen jokainen nuori kuljettaja tulla koittamaan, jos parempaa etsii! Kolmessa kisassa tuollaisia suorituksia. Vähän tietysti jäi sillä tavalla harmittamaan, että mitä se voisi olla tulevaisuudessa, jos saisi enemmän ajaa.
– Jos joku vetää ensimmäisessä kisassa podiumvauhtia, niin nosta kyllä hattua sille, hän muotoili.