Teemu Suninen teki vahvan debyytin Volkswagenin R5-autolla Suomen MM-rallissa. Suninen vei ykköstilan WRC2-luokassa vajaan 15 sekunnin erolla ennen norjalaista Citroen-kuski Mads Östbergiä.
LUE MYÖS: Teemu Suninen näpäytti ex-talliaan upean MM-rallin päätteeksi – tuovatko esitykset paikan tehdastiimissä?
Suninen ajoi elokuun Belgian MM-ralliin saakka M-Sport Fordin tiimissä sekä WRC- että WRC2-luokan menopelillä. Suomalainen kuitenkin kyllästyi M-Sportin matalan budjetin toimintaan ja päätti etsiä uutta nostetta uralleen muita reittejä.
Ainakin ensimmäinen työnäyte meni nappiin.
– Saimme sen, mitä tulimme hakemaan. Ei ollut helppo kisa missään nimessä. Eilen oli vähän teknisiä ongelmia, kun syyläri hajosi pienestä virheestä. Onneksi saimme sen korjattua, eikä se sitten vaikuttanut tulokseen, Suninen sanoi.
– Tunne on helpottunut. Iso riski oli sanoa M-Sportille ei, mutta nyt voi ajatella, että se oli oikea päätös.
Tallinnassa asuva Suninen antoi lisää piikkiä M-Sportin suuntaan. Brittitiimin WRC-kuskit Gus Greensmith ja Adrien Fourmaux olivat kaukana muiden saman kaliiberin autojen vauhdista. Suninen oli Ford-kaksikon jälkeen yleiskilpailussa kahdeksas.
– Ihan me emme ehtineet niiden vauhtiin, mutta lähellä olimme, Suninen velmuili.
Lokakuun puolivälissä ajettavassa Katalonian MM-rallissa kalusto Sunisen alla vaihtuu jälleen. Suninen ajaa Hyundain uudella Rally2-autolla toisen suomalaisen Jari Huttusen tallikaverina. Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoi kisan jälkeen Rallit.fille, että Suninen saanee Hyundain alleen myös kauden päättävässä Monzan MM-osakilpailussa.
– Sanoiko hän niin? En kyllä halua valehdella mitään… En sano mitään, koska en halua valehdella, Suninen vastasi uteluihin.
Lievestuorelaiselta Printsportilta vuokrattu Volkswagen Polo R5 keräsi Suniselta isot kiitokset.
– Se on hyvä auto ja helppo ajaa. Rehellisesti sanottuna omassa ajamisessani riittää vielä parantamista, sillä kovin pitkään en ehtinyt tätä autoa testata, Suninen kertoi.
– Se on varmaan paras auto, millä olen ikinä ajanut. Jos WRC:hen vertaa, en pyydä kuin lisää tehoa ja aerodynamiikkaa. Silloin pärjäisi kenelle tahansa. Kaikesta näkee, että auto on suunniteltu huippuhyvin.
Sunisen ja Östbergin jälkeen WRC2-luokassa kolmanneksi sijoittui Hyundailla ajanut Jari Huttunen. Eroa kärkeen kertyi kuitenkin liki kaksi minuuttia.
– Ei ollut meidän viikonloppumme. Meidän täytyy pohtia tiimin kanssa, mistä vauhdin puute johtui. Auto kuitenkin tuntuu hyvältä ajaa, Huttunen kuittasi.