Teemu Suninen on hakenut viime viikkojen aikana tuntumaa Hyundain Rally1-luokituksen hybridiautoon.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Suninen on testannut Rally1-autoa kolme ja puoli päivää tallin testialueella Jämsässä, minkä lisäksi hän ajoi viime viikonloppuna testimielessä Louna-Eesti-rallin Virossa.
Etelä-Virossa Suninen pääsi vertaamaan vauhtiaan M-Sport Fordin Ott Tänakia vastaan. Tänak oli nopein jokaisella erikoiskokeella ja löi suomalaiskuskin 38 sekunnilla.
KATSO MYÖS: Kalle Rovanperä rysäytti kanssakilpailijan kylkeen – hurmasi taidoillaan erikoisessa lajissa
Ensi viikolla Sunisella on tosi kyseessä, kun hän kilpailee ensimmäistä kertaa MM-tasolla Hyundain Rally1-autolla Viron osakilpailussa. Luoton pitäisi olla heti kohdallaan, sillä Tarton ympäristössä painetaan nilkka suorana vauhdikkailla sorateillä.
Muut MM-sarjan huiput ovat ajaneet Rally1-autoilla viime vuoden alusta lähtien, kun taas Suninen voi laskea testipäivänsä yhden käden sormilla.
– Hybridiyksikkö on isoin juttu, missä riittää vielä opeteltavaa. Se muuttaa ajofilosofiaa aika erilaiseksi, Suninen tiedostaa.
– Jarruttaminen ja kaasun käyttäminen menevät jopa vähän päinvastoin, mihin olen oppinut 15 vuoden aikana, Suninen nostaa esiin.
Rally1-autoissa hyödynnetään polttomoottorin rinnalla sähkömoottoria, joka tuo kuljettajan käyttöön hetkellisesti lisää tehoja erikoiskokeella.
– Nyt on sata hevosvoimaa enemmän voimaa ja autossa enemmän aerodynamiikkaa, joten perusajaminenkin muuttuu vähän, vertaa Suninen, joka on kilpaillut viime ajat rallin MM-sarjan WRC2-luokassa Rally2-luokituksen autolla.
LUE MYÖS: Kartanlukija Erin on kuollut rallionnettomuudessa
Suninen ajaa Rally1-autolla ainakin Viron ja Suomen MM-ralleissa, mutta siitä eteenpäin jokelalaisen ohjelma on vielä auki. Tulevissa sorakisoissa ei ole varaa varmisteluun, mikäli toiveissa on pääsy hyville sijoituksille.
– Viro ja Suomi ovat kalenterin nopeimmat rallit ja niissä erot tulevat pienistä jutuista kovavauhtisissa mutkissa. Ne eivät siis ole helppoja paikkoja, mutta olen aiemminkin tehnyt urallani hyviä WRC-debyyttejä, huomauttaa Suninen, joka ajoi Hyundain WRC-autolla yksittäisen kisan kauden 2021 päätteeksi Monzassa.
– Olen hypännyt isoon autoon, mutta olen pystynyt ajamaan kohtalaisen hyvin. Sellainen suoritus on tälläkin kertaa mielessä, mutta tiedostan, että tämä on vaikea paikka.
Sunisen edellinen esitys rallin MM-sarjan pääluokassa Monzassa päättyi kuudenteen sijaan.