Reitin nuotituksessa vatsassa ei pörrännyt perhosia, mutta tunnemyrsky on luvassa, kun Teemu Suninen painaa kypärän päähän torstaina alkavassa Puolan MM-rallissa.
Uran ensimmäinen ralli M-Sport-tallin WRC-Fordilla jää varmasti mieleen.
- Vielä ei ole mitään erityisiä tuntemuksia, mutta kyllä se alkaa hymyilyttää, kun pääsee ratin taakse ja tuntee kaasua polkiessaan ne sata ylimääräistä hevosvoimaa, Suninen sanoo.
Suninen on tehnyt vahvaa jälkeä MM-rallien WRC2-luokassa. Nyt käytössä on huippuluokan WRC-auto, ja edessä ovat sarjan nopeimmat sorarallit Puola ja Suomi. M-Sportin testiradalla Britanniassa ajettu kahden päivän testi jätti hyvän tuntuman.
- Autosta jäi hyvä fiilis. Se on helppo ja yksinkertainen ajaa. Se tekee, mitä kuski pyytää. Aktiivinen tasauspyörästön keskilukko tekee siitä nopean reagoimaan ja saa sen kääntymään helpommin mutkiin, Suninen vertaa ajokkiaan WRC2-luokan.
Puolan rallissa hyvä tuntuma autoon on kaikki kaikessa. Masurian alueella Koillis-Puolassa ajetaan erittäin nopeilla sorateillä, joilla ei varaa virheisiin, jos aikoo pysyä kärkikaartissa.
- Kisan uudemmat erikoiskokeet on viety pienemmille, kapeammille teille. Ne ovat paikoin aika pehmeät. Toivottavasti ne ovat vielä hyvässä kunnossa, kun tullaan WRC-autojen jonon hännillä, Suninen sanoo.
Suninen ajaa samassa tiimissä MM-sarjaa johtavan Sebastien Ogierin ja Viron Ott Tänakin kanssa. Kaksikko on rallin suosikkeja. Tänäk menetti viime vuonna voiton rengasrikkoon viimeistä edellisellä erikoiskokeella.
Suniselle tiimikaverit ovat tärkeä tiedon lähde, sillä opeteltavaa riittää esimerkiksi renkaiden ominaisuuksissa.
- Noilla seoksilla en ole ajanut kuin testeissä, joka ajettiin aika erilaisissa oloissa, Suninen sanoo.
- WRC2-luokassa pystyi ottamaan riskejä rengasvalinnoissa, kun tunsi ne. Nyt täytyy katsoa, millaisia ratkaisuja muut tiimissä tekevät.
Suninen voitti WRC2-luokan Puolassa viime vuonna. Nyt tavoite on hakea kokemusta autosta Suomen MM-ralliin.
- Olen yleensä ollut vahva näissä nopeissa ralleissa.