Brittitiimi M-Sport Ford odottaa Teemu Suniselta näyttöjä torstai-iltana alkavassa Viron MM-rallissa.
Sunisella on kinkkinen tilanne M-Sportilla, sillä suomalaiskuljettaja ajaa tänä vuonna vain osittaisen kauden Fordin WRC-autolla. Ford Fiesta WRC ei ole sarjan kilpailukykyisin auto, mutta tiimin pomot Malcolm Wilson ja Richard Millener haluavat Virossa kunnon tuloksen Suniselta, jonka sopimus on katkolla vuoden lopussa.
M-Sport on kilpaillut viime vuodet säästöliekillä rallin MM-sarjassa. Tiimi on kierrättänyt vanhoja osia kilpureissaan, ja testit ovat olleet harvassa.
– Suorituskykyä puuttuu. Olemme suurin piirtein samoissa lukemissa kuin viime vuonna, mutta se asia pitää hyväksyä ja täytyy yrittää tehdä parhaansa. Pitää toivoa, että saisi jonkinlaisen kilpailun jonkun kanssa – muidenkin kuin tiimikavereiden, Suninen sanoi suoraan torstain testipätkän jälkeen.
Suninen sijoittui testierikoiskokeella kahdeksanneksi, eikä hän odota paljoa parempaa tulosta Viron sorarallista.
– Ei siinä hirveämpiä pysty rimpuilemaan. Jos pystyisi olemaan viidettä vuotta putkeen nopein Ford, se olisi mielestäni ihan kohtuullinen tulos.
WRC-tallipaikat ovat tällä hetkellä vähissä ensi vuodelle. Käytännössä Sunisella on kaksi mahdollista vaihtoehtoa, jotka eivät missään muodossa ole varmoja: jatkosopimus M-Sportille tai diili Toyotan kanssa.
Toyota hakee parhaillaan uutta kuljettajaa, joka voisi jakaa ensi vuonna ajovastuuta Sebastien Ogierin kanssa tiimin kolmannessa autossa. Seitsemän kertaa maailmanmestaruuden voittanut Ogier on linjannut, että hän ajaa ensi kaudella korkeintaan puolet kisoista.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä tykitti kärkiajan Viron rallin testierikoiskokeella
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on nostanut julkisesti esiin kaksi kuljettajaa, jotka voisivat saada Toyota-sopimuksen: Sunisen ja Esapekka Lapin.
– Ilman muuta se kiinnostaa. Tietysti itselle pääasia on se, että päästään tekemään asioita oikein. Se tarkoittaa sitä, että testataan, panostetaan kisoihin ja ollaan oikealla mentaliteetilla. Ei siis sillä tavalla, että ollaan puolitoista vuotta testaamatta ja kehittämättä autoa, minkä jälkeen mietitään, miksi jäädään muista, Suninen jakoi kritiikkiä M-Sportin suuntaan.
Sunisen taustalta löytyy suomalainen huippumanageri Timo Jouhki, jolla on hyvät suhteet sekä Toyotan ja M-Sportin suuntaan. Suninen myöntää, että verkot ovat jo vesillä.
– Tässä vaiheessa pitää varmaan neuvotella molempiin suuntiin ja pitää tilanteet avoimena. Uskon, että Fordin tilanne paranee ensi vuodelle ja tilanne tulee muuttumaan.
Katso pääkuvan videolta koko Teemu Sunisen haastattelu.