Teemu Suninen kuuli helmikuun lopun Rovaniemen MM-rallin jälkeen positiivisia uutisia, kun M-Sport Fordin tallin johto tarjosi suomalaiskuskille ennalta sovittua laajempaa ohjelmaa WRC-auton ratissa.
Alun perin Sunisen piti ajaa kuusi kilpailua WRC-autolla, mutta tähän päälle on luvassa vielä 2-3 rallia.
– Joku semmoinen yhdeksän kisaa se lukema varmasti on. Vähän ympäripyöreitä lukuja sieltä on tullut. Alkukaudesta puhuttiin kuudesta kisasta ja sellainen sopimus saatiin. Nyt Suomen talvirallin jälkeen päälliköt puhuivat, että sitä määrää voisi nostaa, mikä on tietysti hyvä uutinen itselle, Suninen vahvistaa MTV Urheilulle.
– Tiimi on jostain löytänyt lisää rahaa tai mitä lie. Se ei minua paljoa liikuta, kunhan pääsee mahdollisimman paljon ajamaan.
Rallin MM-sarja jatkuu huhtikuun loppupuolella Kroatian asvalttirallilla. Alustavien tietojen mukaan Fordin WRC-autoa kisassa ajavat Gus Greensmith sekä ranskalainen Adrien Fourmaux. Suurella todennäköisyydellä lähtöviivalla nähdään kuitenkin myös Suninen, vaikka mies ei itse asiaa suoraan myönnäkään.
– Ei ole ainakaan vielä varmistunut, että jäisi välistä. Ei mitään tarkempaa ole kuulunut tai sovittu, että mitä sen kisan kanssa tapahtuu. Odotellaan ja katsotaan, mitä aika näyttää. Tietysti sillä tavalla tuntuu hyvältä, että päälliköiden puolesta sain hyvät kommentit Rovaniemen rallista. He olivat tyytyväisiä työhön, mitä tein. Sinänsä voin jotain odottaa, mutta katsotaan, mitä sieltä tulee, Suninen pyörittelee.
Kun kisan alkuun on enää muutama viikko, on tieto varmasti Sunisella olemassa, mutta julkisuuteen sitä ei saa vahvistaa. Jos Suninen ei ajaisi Kroatiassa, olisi jokelalainen kuitenkin tämän voinut hyvinkin kertoa.
Voisiko siis olla, että Suninen ajaa Kroatiassa testinä Fordin uutta Rally3 -autoa? Yksi vaihtoehto on tietenkin myös WRC-autoa lähellä oleva Fiesta Rally2 -kilpuri. Mies itse pitää suun tiukasti supussa.
– Eihän sitä tiedä, vaikka ajaisin vain nuotin. Ajamista sekin on. Ehdottomasti haluan mennä sinne ainakin nuotittamaan. On hyvä hieroa yhteistyötä uuden kartturin (Mikko Markkula) kanssa ja muutenkin, että pätkät tulevat tutuiksi, jos kisa on myös ensi vuonna kalenterissa, Suninen summaa.
Suomalaiskuskin uranäkymät saivat uutta toivoa tällä viikolla, kun Hyundain rallitalli vahvisti olevansa mukana myös hybridiaikakaudella, mikä alkaa ensi vuonna. Kaudella 2022 tarjolla on ainakin siis vähintään nykyinen määrä WRC-tallipaikkoja.
– Erittäin hyvät mietteet on asian suhteen. Rallin tulevaisuus näyttää taas vähintäänkin yhtä hyvältä kuin ennen. Tilanne on ainakin vakiintumassa. Se olisi ollut tietenkin huono homma, jos Hyundai tai kuka tahansa muu olisi lähtenyt sarjasta. Siinä olisi ollut sarjalla aika isoja haasteita, että onko kahdella tiimillä edes järkeä ajaa koko sarjaa, Suninen sanoo.
– Jos ensi vuonna olisi ollut vain kuusi työpaikkaa MM-sarjassa, niin olisihan se ollut aika tiukka paikka myös itselle.