M-Sport Fordin WRC-tiimissä kolme vuotta ajanut Teemu Suninen on
jäämässä ilman ajopaikkaa ensi kaudeksi.
Suninen myöntää, että tilanne on tällä hetkellä tukala. Edellinen rallikausi päättyi joulukuun alussa Monzaan. Sen jälkeen Suninen taustatiimeineen on paiskonut kovasti hommia tulevaa sesonkia varten.
– Töitä on jouduttu painamaan ja on yritetty keksiä, mitä sitten ensi vuonna ajaisi. Ei nyt ole oikein mitään enempää kerrottavaa. Tietysti WRC-hommat on tavoitteena, Suninen sanoo MTV Urheilulle.
– Olisi tärkeä pysyä remmissä mukana ja saada hyviä tuloksia sekä voittaa vähintään tiimikaverit. Sitten katsoa vuoden päästä, mihin rallin maailma menee, että onko mahdollisuuksia sen jälkeen.
LUE MYÖS: Pahalta näyttää: Teemu Suninen jäämässä ilman WRC-sopimusta
Jokelalainen tunnustaa, että WRC-sopimusta ei ainakaan vielä ole kyhätty. Suomalaisittain ikävästi Sunisen paikka taitaa mennä maksukuskeille. Vahvimmin Fordin rattiin ensi kaudeksi ovat tyrkyllä ranskalainen Adrien Fourmaux sekä britti Gus Greensmith.
–Jos summista puhutaan, mitä Malcolm (M-Sportin toimitusjohtaja Wilson) pyytää, niin ollaan aika kaukana siitä. Tosiasia on, että kyllähän he kuljettajan tarvitsee. Sekin on fakta, Suninen yrittää vielä valaa uskoa.
– Kyllä he minut haluaisivat. Kysymys kuuluu, miten se budjetti löytyy tiimin puolesta tai löytyykö kuski, joka oikeasti maksaa kaiken. Siinä tapauksessa jäädään laiturille katsomaan, kun muut ajavat.
WRC2-luokka oljenkortena
Suninen on valmis myös astetta pienemmän kaliiberin auton rattiin. Suomalaiskuski nousi WRC-tiimiin Fordin R5-auton kautta. Ensi vuonna WRC2-luokassa nähdään entisistä WRC-kuskeista ainakin Andreas Mikkelsen ja Mads Östberg. Kilpailua olisi ainakin tarjolla. Tärkeää olisi myös päästä yksinkertaisesti ajamaan MM-osakilpailuja.
– Tietysti ajaa on pakko, jos meinaa uraa rakentaa vielä. Yksi vaihtoehto on ajaa WRC2-autolla ensi vuonna. Vuoden 2022 autot ovat lähempänä R5-autoja, että ei se siinä mielessä olisi huono vaihtoehto, Suninen huomauttaa.
– En minä tiedä, onko se sitten alennus vai vaan parempi valmistautuminen seuraavaan vuoteen.
Toki myös WRC2-luokituksen Fordista pitää maksaa. Pienemmässä luokassa myös omasta palkkapussista joutunee tinkimään isolla kädellä. Mahdollista on myös pääsääntöinen kisaaminen WRC2-luokassa ja satunnaiset rallit WRC-menopelillä.
– Varmasti sekin olisi mahdollista. Katsotaan, mitä aika näyttää. Prioriteetti on WRC, mutta tuokin on mahdollisuus.
Suninen epäilee M-Sportin päätösten venyvän ensi vuoden puolelle.
– Mitä aikaisempia vuosia on seuraillut, niin luulenpa, että viimeiseen hetkeen menee. Jos joku vahvistus tulee, niin seuraavalla viikolla viimeistään lähdetäänkin jo testeihin. Tiukalle se varmasti menee. En näe, että tämäkään vuosi on siitä millään tavalla poikkeus.