M-Sport Fordin suomalaiskuljettaja Teemu Suninen vahvisti keskiviikkona, että mies on mukana myös parin viikon päästä ajettavassa upouudessa Kroatian MM-rallissa.
LUE MYÖS: Teemu Suninen ja Mikko Markkula mahtuvat jälleen samaan WRC-autoon – "Kumpikin on varmasti oppinut ja kasvanut"
Brittitallin WRC-autoa Kroatiassa Suninen ei pääse ajamaan, mutta tiimi tarjosi mahdollisuutta ajaa pienemmän kaliiberin Ford Fiesta Rally2 -kilpurilla asvalttirallin.
– Ensi viikon lopussa lähdetään Kroatiaan. Ajetaan siellä testit ennen kisaa. Ei lähdetä WRC:llä matkaan, mutta Rally2-autolla kuitenkin. Erittäin hyvä ekstrakisa saatiin, ja on tosi tärkeää, että pääsee taas kilpailemaan, Suninen sanoo MTV Urheilulle.
– Kai ne pojat ovat saaneet myytyä pari uutta Rally3-autoa (M-Sportin uusi ralliauto), kun pääsin ajamaan, Suninen jatkaa naureskellen.
"Kroatiassa pitää olla mukana"
Jokelalaiselle M-Sportin tarjous oli mieleinen, vaikka alla ei olekaan WRC-auto. Jos Kroatia olisi jäänyt Suniselta väliin, olisi tauko MM-ralleissa venähtänyt hurjan pitkäksi.
– Se on ehdottomasti tärkein juttu, että pääsee ajamaan. Kroatiassa pitää olla mukana, jos siellä ajetaan myös ensi vuonna. Kyllä siitä ison edun saa, jos on valmista nuottia tehtynä ja vähän muistikuvaa, miten tiet menevät.
Fiesta Rally2:lla Suninen on ajanut vain kerran aiemmin kilpaa.
– Ikinä en ole tuolla autolla asvaltilla ajanut. Yhden kerran olen kilpaillut Rally Estoniassa vuonna 2019, kun auto tuli silloin markkinoille. Se oli ensimmäinen kisa julkisuudessa sillä autolla.
Nopea kisa tulossa
Kroatiassa on luvassa kisajärjestäjän julkaisemien videoiden perusteella erittäin nopeavauhtinen asvalttiralli. WRC2-luokassa on alkukauden kilpailuissa ollut erittäin kova taso, joten Suninen ei vanhoilla meriiteillä voi kuvitella kurvailevansa voittoon.
– Ykköstavoite on päästä hyvin autoon sisään. Katsotaan, miten homma lähtee luonnistumaan. Testissä on tärkeä saada hyvä fiilis ja tuntumaa autoon. Ajamme WRC-testipäivän yhteydessä omat testimme, Ford-kuski summaa.
– On hyvä juttu päästä ajamaan Rally2-autolla, koska ensi vuoden autossa ei ole keskilukkoa. Ajotapa on Rally2-autoilla huomattavasti lähempänä niitä tulevia hybridejä kuin mitä se on nykyisissä WRC-autoissa. Olemme sitten ainakin valmiimpia testaamiseen, kun se alkaa.